Ihmiset pitävät kokousta pöydän äärellä.

Startup-yritysten tulisi panostaa työnantajalupauksen viestimiseen kansainvälisten osaajien rekrytoimiseksi

Lahjakkaiden työntekijöiden houkutteleminen ja heidän sitouttamisensa on keskeinen haaste suomalaisille yrityksille. Startup-yritykset ovat vastanneet haasteeseen muun muassa rakentamalla vahvoja työnantajabrändejä, joiden arvolupauksilla pyritään houkuttelemaan myös kansainvälisiä osaajia Suomeen. Itä-Suomen yliopistossa tehdyssä pro gradu -tutkielmassa esitetään keinoja, joilla globaalisti orientoituneet Suomessa sijaitsevat startup-yritykset voivat vahvistaa työnantajabrändiään ja siitä viestimistä kansainvälisten osaajien keskuudessa.

Milla Vuojolahti tutki kauppatieteen pro gradu -tutkielmassaan sitä, miten suomalaisissa startup-yrityksissä tulisi viestiä työnantajalupauksesta Suomessa asuville kansainvälisille osaajille. Osallisuuden ja monimuotoisuuden huomioiminen on tässä keskeistä, ja sen tulisi näkyä, kun kehitetään työpaikkabrändäyksen strategioita. Startup-yritykset voivat lisätä houkuttelevuuttaan työnantajina luomalla ympäristön, joka toivottaa eri taustoista tulevat ihmiset tervetulleeksi ja arvostaa heitä.

Kansainvälisten osaajien houkuttelemiseksi yrityksissä kannattaa edistää myös sitä, kuinka hyvin yksilö sopeutuu ja sopeutetaan organisaatioon sekä sen yhteisöön. Avoin viestintä, kasvumahdollisuudet, läpinäkyvyys, työn ja perhe-elämän tasapaino sekä joustava työympäristö ovat tässä oleellisia tekijöitä. Aloittelevissa startup-yrityksissä houkuttelevan yrityskulttuurin luomisessa on hyvä huomioida kansainvälisten osaajien arvot ja odotukset.

Työnantajalupauksen ja yrityskulttuurin viestimisessä puolestaan on hyvä hyödyntää monikanavaista viestintää.  LinkedIn ja erilaiset urasivut ovat keskeisiä työnantajabrändäyksessä ja työpaikkailmoittelussa. Instagram puolestaan on tehokas kanava yrityskulttuurin esittelyssä.

– Sosiaalisen median alustoilla arvostetaan selkeää viestintää, työntekijöiden tarinoita ja suosituksia. Työnantajalupauksen viestinnässä tehokkaita kanavia ovat myös henkilökohtaiset verkostot ja suulliset suositukset, Vuojolahti kertoo.

Vuojolahti on saanut pro gradu -tutkielmaansa Suomen ulkomaankaupan edistämisyhdistyksen apurahan (SUE).

Milla Vuojolahden pro gradu -tutkielma on julkaistu Itä-Suomen yliopiston kirjastossa, ja sitä voi myös pyytää häneltä luettavaksi.

Milla Vuojolahti, puh. +358 50 5024087, vuojolahti.milla(at)gmail.com