Snelmmanian pääaula.

Sirpa Pietikäinen luennoi hormonihäiriköistä Itä-Suomen yliopistolla 1.11.

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen pitää Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella yleisöluennon aiheesta Tuntemattomat terveysuhat. Lisäksi kuullaan professori Anna-Liisa Levosen kommenttipuheenvuoro. Kaikille avoin ja maksuton tilaisuus pidetään 1.11.2022 klo 14.30–15.30 Snellmania-rakennuksen salissa SN201, osoitteessa Yliopistonranta 1 E. Tervetuloa!

Hormonihäiriköt ovat ympäristön yhdisteitä, jotka vaikuttavat elimistön säätelyreitteihin. Näiden hormonitoimintaa häiritsevien kemikaalien vaikutukset voivat ulottua esimerkiksi lisääntymisterveyteen, syöpäriskiin, kilpirauhasen toimintaan sekä sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

Hormonihäiriköt puhuttavat myös Euroopan Unionissa. Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen johtaa jo kymmenettä vuotta Euroopan parlamentin hormonihäirikköryhmää, joka pyrkii laajentamaan keskustelua kemikaalien haitallisista vaikutuksista ihmisten hormonitoimintaan.

Sirpa Pietikäisen luennon jälkeen kommenttipuheenvuoron pitää professori Anna-Liisa Levonen Itä-Suomen yliopiston A.I. Virtanen -instituutista. Levonen johtaa Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa EDCMET-hanketta, jossa selvitetään hormonitoimintaa häiritsevien ympäristön kemikaalien yhteyttä metabolisiin häiriöihin, kuten tyypin 2 diabetekseen, rasvamaksaan ja lihavuuteen.

Professori Anna-Liisa Levonen, p. +358403589907, anna-liisa.levonen (a) uef.fi