UEF-tunnus.

Avoin yleisöluento - Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen: Tuntemattomat terveysuhat

• Yleisöluento
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Kuopion kampus, Snellmania-rakennus, sali SN201
Yliopistonranta 1 E
Lisää kalenteriin:

Kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa kuullaan europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen luento aiheesta Tuntemattomat terveysuhat.

Hormonihäiriköt ovat ympäristön yhdisteitä, jotka vaikuttavat elimistön säätelyreitteihin. Näiden hormonitoimintaa häiritsevien kemikaalien vaikutukset voivat ulottua esimerkiksi lisääntymisterveyteen, syöpäriskiin, kilpirauhasen toimintaan sekä sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

Hormonihäiriköt puhuttavat myös Euroopan Unionissa. Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen johtaa jo kymmenettä vuotta Euroopan parlamentin hormonihäirikköryhmää, joka pyrkii laajentamaan keskustelua kemikaalien haitallisista vaikutuksista ihmisten hormonitoimintaan.

Sirpa Pietikäisen luennon jälkeen kommenttipuheenvuoron pitää professori Anna-Liisa Levonen Itä-Suomen yliopiston A.I. Virtanen -instituutista. Anna-Liisa Levonen johtaa Euroopan komission Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa EDCMET-hanketta, jossa selvitetään hormonitoimintaa häiritsevien ympäristön kemikaalien yhteyttä metabolisiin häiriöihin kuten tyypin 2 diabetekseen, rasvamaksaan ja lihavuuteen.

Kaikille avoin ja maksuton luento pidetään Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella Snellmania-rakennuksen salissa SN201, osoitteessa Yliopistonranta 1 E.

Tervetuloa!

Lisätietoja antaa professori Anna-Liisa Levonen, puhelin +358403589907, sähköposti anna-liisa.levonen@uef.fi.