Polvinivelen mallinnuskuva tietokoneen näytöllä

Sairaalafyysikko sai ensimmäistä kertaa Suomen Akatemian kliinisen tutkijan rahoituksen

Sovelletun fysiikan laitoksen tutkija, Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaalafyysikko FT Sami Väänäselle on myönnetty Suomen Akatemian kliinisen tutkijan rahoitus. Väänänen on ensimmäinen sairaalafyysikko, joka on saanut kyseisen rahoituksen.

Väänänen toimii tutkimuksensa ohessa kliinisessä työssä Kuopion yliopistollisen sairaalan Kuvantamiskeskuksessa sairaalafyysikkona. Hän tutkii osteoporoosia, joka on yleisin luun kestävyyttä heikentävä sairaus.

—Nykyisin osteoporoosin diagnoosi perustuu niin sanottuun DXA-menetelmään, jolla mitataan luuntiheyttä. Tavoitteeni on selvittää, miten syvillä neuroverkoilla voitaisiin hyödyntää DXA-kuvasta kaikki murtumariskiä ennustava informaatio. Projektissa hyödynnetään muissa tutkimuksissa sekä potilastyössä kertyneitä suuria kymmenien tuhansien potilaiden kuva-aineistoja, Väänänen sanoo.

—Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää murtumariskin arviointia, sekä osteoporoosin diagnostiikkaa ja hoitoa ilman, että aiheutetaan lisäkustannuksia terveydenhuoltojärjestelmälle. Tutkimukseni on osa Itä-Suomen yliopiston tuki- ja liikuntaelinsairauksien tutkimusyhteisön toimintaa.

Suomen akatemian kliinisen tutkijan tehtävä on tarkoitettu tukemaan kliinisessä työssä olevia lääkäreitä tai muita kliinistä potilastyötä tekeviä tutkijoita rahoittamalla osa-aikaista tutkimustyötä.

Sairaalafyysikon pätevöittävässä koulutuksessa yhdistyvät teoreettiset fysiikan ja tekniikan jatko-opinnot, sekä sairaalassa lääkintälaite- ja potilasympäristössä suoritettu neljästä viiteen vuotta kestävä monipuolinen harjoittelu. Sairaalafyysikko on terveydenhuollon suojattu ammattinimike.

Lisätietoja: Sami Väänänen, sami.vaananen (a) uef.fi

Painolaatuiset kuvat ladattavissa täältä Kuva1 Kuva2