Hedelmiä

Ruoka ja terveys teemana suomalais-kiinalaisessa webinaarissa 8.4.

Itä-Suomen yliopiston järjestämässä kansainvälisessä webinaarissa 8. huhtikuuta esitellään ruokaan ja terveyteen liittyvän tutkimuksen kirjoa muun muassa ravinnon polyfenoleista suolistobakteereihin, proteiininlähteisiin ja ikääntyneiden lihaskadon ehkäisyyn. FCFH Nutrition and Health -webinaarin puhujina on sekä suomalaisia että kiinalaisia huippututkijoita. Webinaari on osa Finland-China Food and Health -verkoston toimintaa.

8.4.2022 klo 9–12 Suomen aikaa järjestettävän webinaarin kuusi esitystä antavat monipuolisen katsauksen alan tutkimukseen Suomessa ja Kiinassa. Tilaisuus tarjoaa tutkijoille myös mahdollisuuden verkostoitumiseen ja yhteistyön kehittämiseen. Osallistuminen on maksutonta.

Finland-China Food and Health -verkosto on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön globaaliohjelman pilotteina hiljattain käynnistyneistä korkeakoulujen kumppanuushankkeista. Turun yliopiston koordinoimaan verkostoon kuuluu suomalaisia ja kiinalaisia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja. Tavoitteena on edistää monitieteistä yhteistyötä tutkimuksessa ja koulutuksessa. Yhteistyö liittyy kolmeen teemaan: ruoan terveysvaikutuksiin, ruokaturvallisuuteen ja kestävyyteen sekä ruokaan liittyvään terveysteknologiaan. Itä-Suomen yliopisto koordinoi verkostossa ruoan terveysvaikutuksiin liittyvää toimintaa ja sen vastuuhenkilöinä toimivat professori Marjukka Kolehmainen sekä tutkimuskoordinaattori Suchetana De.

Finland-China Food and Health -verkoston toiminta käynnistyi marraskuun alussa webinaarilla, johon osallistui kaikkiaan 130 suomalaista ja kiinalaista tutkijaa. 35 tutkijaa myös esitteli tutkimustaan. Kick off -webinaarin suuren suosion vuoksi päätettiin järjestää yliopistojen vuoroin isännöimä webinaarisarja yhteistyön eri teemoista. Huhtikuun webinaari liittyy erityisesti ruoan terveysvaikutusten teemaan.

Lisätietoa verkoston toiminnasta ja webinaarista: https://fcfh.utu.fi/. Webinaariin pyydetään imoittautumaan 4.4. mennessä.