Laako Hanna.

Rajaseutujen luonnonsuojelupolitiikka kansainvälisten suhteiden tutkijan polttopisteessä

Yliopistotutkija Hanna Laako teki Meksikon-vuosinaan monitieteisen loikan maailmanpolitiikan tutkimuksessa. Aineisto- ja kenttälähtöinen tutkimus on vasta nousussa kansainvälisten suhteiden tutkimuksessa.

• Teksti Sari Eskelinen | Kuvat Varpu Heiskanen, David Andrade/Laakon kotialbumi ja Miguel Urbina/Laakon kotialbumi
Neljä ihmistä seisoo kukkuloiden ympäröimällä ruohokentällä
Hanna Laako ja Edith Kauffer kenttätöissä Usumacintan kanjonissa, joka on myös luonnonsuojelualue ja sijaitsee Meksikossa Guatemalan rajalla. Kuva: Miguel Urbina/Laakon kotialbumi.

Luonnonsuojelupolitiikka on rajaseutujen yhteisöille keino vastustaa suuryrityksiä ja kaivoksia.

Hanna Laako

Yliopisto-tutkija

Ihmisiä ylittämässä jokea köysirataa pitkin
Hanna Laako kenttätöissä Chajulin biologisella asemalla Lacandonin sademetsässä, joka on myös Montes Azules-biosfäärialue. Kuva: David Andrade/Laakon kotialbumi