Laboratoriolaitteita.

Pohjoismainen konsortio edistää lääke- ja bioalan tutkijaliikkuvuutta ja yritysyhteistyötä

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitos on mukana pohjoismaisten yliopistojen konsortiossa, jonka tarkoituksena on muun muassa lisätä tutkijaliikkuvuutta sekä yhteistyötä biotekniikka- ja lääkealan yritysten kanssa. Konsortio sai 20 miljoonan Norjan kruunun eli noin 1,7 miljoonan euron NordForsk-rahoituksen.

NordicPharmaTrain (Nordic Pharmaceutical Translation and Innovation) -konsortiossa on mukana kymmenen pohjoismaista yliopistoa yhteistyökumppaneineen, Suomesta Itä-Suomen ja Helsingin yliopistot sekä Åbo Akademi.  Yhteistyöllä edistetään erityisesti lääkekuljetuksen ja lääkevalmistuksen innovaatioiden tuomista potilaiden hoitoon.

Panostamalla sekä nuorten että kokeneempien tutkijoiden liikkuvuuteen konsortio tavoittelee Pohjoismaihin lisää farmasian alan huippuosaajia. Tutkimus-, koulutus- ja mentorointiyhteistyöllä vahvistetaan tutkijoiden valmiuksia toimia myös biotekniikka- ja lääkeyritysten johtotehtävissä.

Konsortio on jatkoa pohjoismaisten yliopistojen Nordic POP -yhteistyölle, jossa on tehty tutkimusta entistä personoidumpien lääkehoitojen kehittämisen pohjaksi.

NordForsk on Pohjoismaiden ministerineuvoston alaisuudessa toimiva yhteispohjoismainen tutkimusrahoitusorganisaatio.