Miia Kivipelto.

Miia Kivipellolle Melvin R. Goodes -palkinto innovatiivisesta tutkimuksesta

Professori Miia Kivipelto palkittiin merkittävästä tutkimustyöstään Alzheimerin taudin ja muiden muistisairauksien ehkäisemiseksi.

Alzheimer’s Drug Discovery Foundation (ADDF) on myöntänyt professori Miia Kivipellolle vuoden 2021 Melvin R Goodes- palkinnon. Palkinto myönnettiin kunnianosoituksena Kivipellon uraauurtavasta työstä ensimmäisen maailmanlaajuisen Alzheimerin taudin ja muiden muistisairauksien ehkäisyohjelman kehittämisessä.

Lääketeollisuusjohtaja Melvin R. Goodesin mukaan nimetty palkinto myönnetään vuosittain innovatiiviselle tutkijalle, joka on tehnyt merkittävää ja vaikuttavaa työtä Alzheimerin taudin tutkimuksessa. Palkintoon sisältyy 150 000 dollarin tutkimusrahoitus.

Miia Kivipelto on FINGERS Brain Health -instituutin perustaja ja kliinisen geriatrian professori Karoliinisessa instituutissa Ruotsissa. Lisäksi hän toimii Karoliinisessa yliopistosairaalassa geriatrina ja yksikön johtajana. Kivipelto on myös Itä-Suomen yliopiston neurogeriatrian professori. Kivipellon johtamaan monitieteiseen tutkimusverkostoon, Nordic-UK Brain Networkiin, kuuluu myös Itä-Suomen yliopiston, THL:n ja Imperial College Londonin tutkijoita. Kivipellon tutkimusryhmä toteutti uraauurtavan FINGER (Finnish Geriatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability) -interventiotutkimuksen, joka osoitti ensimmäisenä tutkimuksena maailmassa, että noudattamalla monipuolista elintapaohjelmaa ikääntyneet voivat parantaa kognitiivisia toimintojaan ja ehkäistä muistitoimintojensa heikentymistä. Ohjelma sisältää ruokavalioneuvontaa, liikuntaharjoittelua, muistiharjoittelua sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden tehostettua seurantaa.

– Alzheimerin taudin ehkäisy on kulmakivi taistelussa tautia vastaan. FINGER-ohjelman monialainen lähestymistapa on ainutlaatuinen ja innovatiivinen ja ADDF on ylpeä voidessaan tukea tällaista tutkimusta, totesi Howard Fillit, ADDF:n perustaja, pääjohtaja ja tutkimusjohtaja.

– Jos Alzheimerin taudin puhkeamista voidaan vaikka vain siirtää muutamalla vuodella, vaikutus ihmisten elämään voi olla valtava.

Elintapaohjelmaa täydennetään seuraavaksi metformiinihoidolla

Palkintosummalla Kivipelto aikoo laajentaa globaalia FINGER-ohjelmaa täydentämällä elintapainterventiota metformiinihoidolla. Metformiini on tällä hetkellä käytetyin lääke tyypin 2 diabetekseen. Uudessa FINGER-tutkimuksessa aiotaan nyt testata, tehostaako metformiinin käyttö elintapaohjelman ohessa ikääntymiseen ja muistitoimintojen heikentymiseen usein liittyvien aineenvaihdunnan häiriöiden ehkäisyä.

– Goodes-palkinto on mahtava tunnustus paitsi minulle ja tiimilleni, myös laajemmin sen työn tärkeydelle, jota Alzheimerin taudin ehkäisyn ja riskien vähentämisen parissa tehdään, Kivipelto sanoi.

Kivipelto myös kiitti palkinnon perustajia, Mel Goodesia ja tämän vaimoa Nancy Goodesia Alzheimerin taudin ehkäisyyn ja hoitoon liittyvän, elintärkeän tutkimuksen edistämisestä.

Lisätietoa Melvin R. Goodes -palkinnosta