Korttipeli. Kuva Mostphotos.

Matematiikan kurssilla tehdään taikatemppuja ja tutkitaan äärettömyyttä

Matematiikkaa kaikkialla -verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen tutkimusmatka matematiikan maailmaan.

– Minulle matematiikka on siisteintä mitä on olemassa, siinä saa ratkoa ongelmia ja järjestellä asioita, kertoo yliopistonlehtori Johanna Rämö fysiikan ja matematiikan laitokselta.

– Matematiikka rakentuu niin loogisesti ja kauniisti. Verkkokurssimme murtaa käsityksiä siitä, mitä matematiikka on, ja vastaa kysymykseen mihin sitä oikein tarvitaan.

Rämön mukaan monella on se ajatus, että matematiikka on vain älykköjen juttu ja sisältää paljon laskemista. Matemaattista ajattelua tehdään itse asiassa koko ajan, vaikka sitä ei arjessa huomaakaan.

Verkkokurssilla toiminnallisia tehtäviä esitellään muun muassa videoiden avulla. Kurssi kehitettiin alun perin Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa käytössä on uudistettu versio.

– Meillä kurssille osallistujien pääaine voi olla mikä vain, kuten vaikkapa venäjä tai biologia, Rämö toteaa.

Kurssilla selviää muun muassa miten valokuvia muokataan tai miten salataan omia viestejä ja puretaan muiden viestejä.

–  Taikatemppujen matematiikka on aika näyttävä osio kurssilla. Matematiikkaa lähestytään myös vaikkapa kuvataiteen ja käsitöiden kautta, sekä pohditaan sitä, miten tekoäly toimii, Rämö kuvailee.

– Toisaalta taas matematiikasta löytyy myös abstrakteja aiheita, kuten äärettömyys – voi olla aika mieltä nyrjäyttävää selvittää, miten äärettömyys toimii. Onhan se aika siistiä, kun pääsee matematiikan avulla tutkimaan asioita, joita reaalimaailmassa ei voi nähdä.

Rämön mukaan kurssille pystyy osallistumaan huonosti suoritetulla peruskoulun matematiikalla, ja kurssi voi olla vanhempien ja lasten yhteistä tekemistä. Sama tehtävä sopii alakoululaiselle ja vanhemmalle ihmiselle, ja tehtävistä voi tehdä vain osan. Opettajakin voi käyttää videoita materiaalipankkina.

Kurssilta saatu palaute on ollut hyvää.

–  Opiskelijoiden mukaan kurssi ei tunnu opiskeluilta, eli selvästikin se on ollut tajunnan räjäyttävä, Rämö sanoo.

–  Verkkokurssista voi saada neljä opintopistettä, mutta se vaatii ilmoittautumisen avoimen yliopistoon ja kurssimaksun maksamisen.

Jatkossa kurssista tullaan irrottamaan yhden opintopisteen kokonaisuus, koska neljän opintopisteen kurssi voi olla hankalaa saada mahtumaan vaikkapa omaan lukion lukujärjestykseen.

– Matemaatikot työllistyvät tosi hyvin esimerkiksi pankkeihin, vakuutusyhtiöihin, sekä IT- ja ympäristöaloille. Matemaatikko hallitsee loogisen ja järjestelmällisen ajattelun, ja pystyy työssä yhdistämään helposti matematiikkaa ja muuta alaa oman kiinnostuksensa mukaan. Matemaatikot olivat muun muassa auttamassa koronaviruksen ja sen leviämisen tutkimuksessa.

Tutustu kurssin sisältöön täällä! (kirjaudu vierailijana)

Avainsanat