Poika ja numerot

Luonnontieteiden opiskelun taustalla vahva matematiikan osaaminen

Lineaarisen analyysin opinnot kootaan samaan teemakokonaisuuteen

Uudessa teemakokonaisuudessa tarkastellaan yliopiston matriisilaskennan ja lineaarialgebran opetusta yhtenä kokonaisuutena ja tuotetaan materiaalia, joka sopii mahdollisimman laajasti eri oppiaineiden tarpeisiin.

— Yhteisestä päämäärästä huolimatta lineaarialgebran perusteiden opetus on pirstaloitunut usealle kurssille, mikä ei ole opiskelijoiden eikä oppimisen näkökulmasta optimaalista, sanoo yliopistonlehtori Janne Gröhn fysiikan ja matematiikan laitokselta.

— Sen vuoksi lineaarisen analyysin teemakokonaisuus toteuttaa uudistuksen, jossa kokonaisuutta katsotaan yksittäistä oppiainetta laajemmasta näkökulmasta.

Tämä selkeyttää lineaarialgebraan liittyvien kurssien opiskelua, tehostaa yliopisto-opetusta ja luo mielenkiintoisen teemakokonaisuuden jatkuvan oppimisen markkinoille. Kokonaisuudesta voidaan joustavasti räätälöidä osia matemaatikko-opiskelijoille, matematiikan soveltajille, sekä matemaattista laskentaa työkseen tekeville.

— Tavoitteena onkin luoda kokonaisuus, joka tukee joustavasti useita opiskelijaryhmiä, joilla on erilaiset osaamistavoitteet, Gröhn toteaa.

—Lineaarisen analyysin monitieteinen teemakokonaisuus on erittäin tärkeä hanke. Lineaarialgebra on keskeinen aihe lähes jokaisella matematiikan osa-alueella analyysistä geometriaan, ja jopa lukuteoriaan asti. Luonnontieteissä ja tekniikassa lineaarialgebraa tarvitaan konkreettisesti muun muassa luonnonilmiöiden mallinnuksessa, lisää professori Risto Korhonen.

—Uudessa teemakokonaisuudessa tarkastellaan yliopiston matriisilaskennan ja lineaarialgebran opetusta yhtenä kokonaisuutena ja tuotetaan materiaalia, joka sopii mahdollisimman laajasti eri oppiaineiden tarpeisiin, kertovat sovelletun fysiikan laitoksen yliopistonlehtorit Anna Kaasinen ja Päivi Ronkanen.

Sovelletun fysiikan opiskelijoille matematiikka on tärkeä sivuaine.

Anna Kaasinen ja Päivi Ronkanen

Yliopistonlehtorit, sovelletun fysiikan laitos

Lineaarialgebra on perustana monissa moderneissa datatiede-, tekoäly- ja koneoppimismenetelmissä.

Pauli Miettinen

Datatieteen professori, tietojenkäsittelytieteen laitos