Kirurgeja leikkaussalissa

LL Heidi-Mari Myllykankaan väitös 30.10.2021: Sydänleikkaushaavan alipaineimuhoito ei ole aina hyödyksi

Kirurgian alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Avosydänleikkauksen jälkeisen välikarsinatulehduksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa on viime vuosina otettu laajalti käyttöön uusia alipaineimuun perustuvia haavanhoitomenetelmiä. Analysoimme näiden menetelmien tehoa ja turvallisuutta. Lisäksi esitimme kaksi kielekerekonstruktiotekniikkaa, jotka soveltuvat rintakehän syvän haavatulehduksen ja kudospuutoksen hoitoon.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot? Oliko toteutuksessa tai tuloksissa jotain täysin uutta?

Suljetun haavan alipaineimuhoidon käyttö ohitusleikkauksen jälkeen ei hyödyttänyt riskiryhmiin kuuluvia potilaita. Tämä havainto poikkeaa suurimmasta osasta aiempia tutkimustuloksia. Eroa saattaa selittää sairaalassamme jo lähtökohtaisesti matalaksi todettu haavatulehdusten esiintyvyys. Sen sijaan suljetun haavan alipaineimuhoito saattaa olla hyödyllinen lihaskielekerekonstruktion jälkeen rintakehän syvän haavatulehduksen hoidossa.

Myöskään avoimen haavan alipaineimuhoito ei osoittautunut varhaista kielekerekonstruktiota tehokkaammaksi hoitomuodoksi. Alipaineimuhoitoryhmässä todettiin enemmän leikkaussalikäyntejä, pitempiä hoitojaksoja sekä jopa enemmän kuolleisuutta. Retrospektiiviseen tutkimukseen liittyvistä mahdollisista sekoittavista tekijöistä huolimatta tuloksemme kyseenalaistavat alipaineimuhoidon roolia hyvin laajalle levinneenä rintakehän syvän haavatulehduksen ensilinjan hoitomuotona sekä erityisesti hoidon kustannustehokkuutta.

Esittämistämme kahdesta kielekerekonstruktiomenetelmästä toinen on kokonaan uusi ja toisen osalta on aiemmin julkaistu vain joitakin pienempiä potilassarjoja. Menetelmät ovat tehokkaita ja soveltuvia vaihtoehtoja rintakehän syvän haavatulehduksen ja kudospuutoksen hoidossa. Ne täydentävät leikkaustekniikoiden valikoimaa, joista soveltuvin valitaan potilaan yksilöllisiin ominaisuuksiin ja tarpeisiin perustuvan päätöksenteon jälkeen.

Mitkä olivat keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Suljetun haavan alipaineimuhoidon tehoa ohitusleikkauksen jälkeen tutkimme prospektiivisesti kerätyllä 180 potilaan tutkimusaineistolla. Potilaita vertasimme 772 potilaan historialliseen aineistoon. Muut osatyöt olivat retrospektiivisiä tutkimuksia. Avoimen haavan alipaineimuhoitoa analysoivassa tutkimuksessa tutkimusryhmään kuului 55 potilasta ja verrokkiryhmään 60 potilasta. Suljetun haavan alipaineimuhoitoa kielekerekonstruktion jälkeen tutkimme vertaamalla 24 tutkimuspotilasta ja 48 verrokkia. Kielekerekonstruktiomenetelmät esitimme kuvaamalla potilassarjat.

Lääketieteen lisensiaatti Heidi-Mari Myllykankaan väitöskirja Deep sternal wound infections - prevention and treatment (Syvä sternotomiahaavainfektio - näkökulmia ennaltaehkäisyyn ja hoitoon) tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa 30.10.2021. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa. Vastaväittäjänä toimii professori Erkki Tukiainen Helsingin yliopistosta ja kustoksena dosentti Jari Halonen Itä-Suomen yliopistosta.

Väittelijän painolaatuinen kuva

Väitöskirja verkossa