Tohtorinhattu UEFin embleemillä.

Kuopiossa juhlitaan tohtoripromootiota 9.–11.6. – ohjelmaa myös suurelle yleisölle

Itä-Suomen yliopisto järjestää tohtoripromootion Kuopiossa 9.–11.6.2022. Perinteikkäässä akateemisessa juhlassa promovoidaan 126 Itä-Suomen yliopistosta valmistunutta tohtoria ja 13 kunniatohtoria. Suurelle yleisölle ohjelmassa on promootionäyttely ja kunniatohtorien Studia Generalia -luennot torstaina 9. kesäkuuta. Kuopion keskustassa yleisö voi seurata juhlallista promootiokulkuetta perjantaina 10. kesäkuuta. Sen jälkeen Tuomiokirkossa järjestettävä ekumeeninen promootiojumalanpalvelus on myös kaikille avoin.

Alun perin kesälle 2020 suunniteltua tohtoripromootiota jouduttiin siirtämään koronapandemian vuoksi lopulta kahdella vuodella.

Kunniatohtorien yleisöluennoilla pohditaan ratkaisuja parempaan maailmaan

Promootioviikon Studia Generalia -luentojen teemana on Ratkaisuja parempaan maailmaan. Studia Generalia -luennot järjestetään Snellmania-rakennuksen luentosalissa SN100 (Yliopistonranta 1 E, 1. krs) torstaina 9.6.2022 klo 13–14.30. Tilaisuudessa kuullaan kolmen kunniatohtorin esitykset. Professori Pekka Vallittu Turun yliopistosta esittelee Biomateriaalitieteen ratkaisuja parempaan maailmaan. Tanssitaiteilija, professori Jorma Uotinen puhuu aiheesta Kulttuuria etsimässä ja Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas aiheesta Ilmastonmuutos, ihmiskunnan suurin haaste. Tilaisuuden avaa Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä. Luentojen jälkeen on maksuton kahvitarjoilu Snellmanian aulassa. Aulassa voi myös tutustua promootionäyttelyyn, jonka avaa emeritusrehtori Ossi V. Lindqvist klo 12.30.

Kunniatohtorin arvo on merkittävin huomionosoitus, jonka yliopisto voi antaa. Tämän vuoden promootiossa Kuopion kampuksella toimivat kolme tiedekuntaa vihkivät kunniatohtoreiksi 13 tieteen tai yhteiskuntaelämän vaikuttajaa. Tutustu promootiossa vihittäviin kunniatohtoreihin.

Promootiokulkuetta voi seurata Kuopion keskustassa

Varsinainen tohtoripromootio järjestetään perjantaina Kuopion Musiikkikeskuksessa. Promootiossa tohtorin tutkinnon suorittaneet saavat juhlallisessa seremoniassa oikeuden käyttää akateemisen arvon merkkejä, jotka Itä-Suomen yliopistossa ovat tohtorinhattu, yliopiston oma tohtorintunnus ja diplomi.

Kuopion keskustassa voi seurata tohtoripromootion juhlakulkuetta, joka kulkee Kuopion Musiikkikeskukselta Tuomiokirkkoon perjantaina 10.6.2022 klo 16.10–16.30. Kulkue etenee reittiä Musiikkikeskus – Kuopionlahdenkatu – Puijonkatu – Minna Canthin katu – Kuninkaankatu – Tuomiokirkko. Klo 16.30 Tuomiokirkossa alkaa kaikille avoin ekumeeninen promootiojumalanpalvelus.

Kulkueen aikana reitti on suljettuna liikenteeltä, mikä vaikuttaa myös sen varrella olevien risteävien katujen liikenteeseen.  Liikenne palautuu normaaliksi kulkueen edetessä. Kulkueella on säävaraus.

Promootioviikon ohjelmaan kuuluvat myös muun muassa hatunsovittajaiset, promootiotanssiaiset, juhlaillalliset ja risteily Kallavedellä.

Lisätietoja tohtoripromootiosta:

Promootiokoordinaattori Kirsi Bykachev, kirsi.bykachev (a) uef.fi, p. 050 363 4819