Saimaannorppa.

Klassikko kruunaa WWF:n Luontoliven kevään – Nyt alkaa Norppalive!

On taas se aika vuodesta, kun saimaannorpat nousevat rantakiville ja luodoille pötköttämään. WWF:n Luontoliven klassikkokamera Norppalive kuvaa karvaansa kuivattelevia uhanalaisia saimaannorppia jo seitsemännen kerran. Norppaliven toteutuksessa mukana myös Itä-Suomen yliopiston norppatutkijat.

WWF:n tiedote

Rennolta näyttävä karvanvaihto on norpille yksi vuoden vaativimmista ponnistuksista, ja WWF pyytääkin Saimaalla liikkuvia suomaan norpille pötkötysrauhan.

WWF:n Norppalive alkaa keskiviikkona 11. toukokuuta jo seitsemännen kerran. Luvassa on totuttuun tapaan hitaita käänteitä ja meditatiivista pysähtyneisyyttä.

”Tänäkin keväänä Norppalive tarjoaa huippuviihdettä, jossa ei tapahdu juuri mitään. Välillä kivellä on norppa, usein ei. Välillä norppa rapsuttaa itseään, ja oikein tapahtumarikkaana päivänä se ehkä kohtaa västäräkin tai toisen norpan”, WWF:n viestintäjohtaja Joonas Fritze sanoo.

”Hitaus, yksinkertaisuus, aitous ja sydämellinen huumori ovat Norppaliven viehätyksen ytimessä.”

Maailman kuuluisin saimaannorppa Pullervo on sulostuttanut Norppaliven lähetystä läsnäolollaan kaikkina aikaisempina keväinä vuotta 2020 lukuun ottamatta. Todennäköisyydet ovat sen puolella, että Pullervo, viralliselta nimeltään Phs106, tavataan tutulla kivellä myös tänä vuonna.

”Saimaannorpat ovat hyvin paikkauskollisia, joten Pullervo voi hyvinkin näyttäytyä Norppalivessä tänäkin keväänä”, Fritze sanoo.

Kameran sijainti on sama kuin aikaisempina vuosina. Viime keväästä poiketen livessä ei tänä vuonna ole mukana ääntä.

Köllöttely käy työstä – Suodaan norpille pötkötysrauha

Norppien vuodenkierrossa on meneillään keväinen karvanvaihto. Valtaosan elämästään vedessä viettävät norpat nousevat nyt paistattelemaan päivää rantakiville ja luodoille. Tätä leppoisan näköistä köllötystä Norppalive kuvaa.

Karvanvaihto kestää muutaman viikon. Norpille tämä aika on kovaa työtä, sillä maalla makoillessaan niiden pitää pysytellä valppaina.

Norpat eivät mielellään kastaudu kesken kaiken, sillä vanha karva irtoaa parhaiten lämpimältä ja kuivalta iholta. Stressaavat tapahtumat, kuten liian läheltä lipuva vene tai kameran kanssa lähestyvä ihminen, kuitenkin ajavat ne pulahtamaan.

”Vaikka kuivattelu näyttää rennolta, karvanvaihto on yksi norpan vuoden vaativimmista jaksoista. On hyvin tärkeää, että norpille suodaan pötkötysrauha karvanvaihdon ajaksi – eikä muulloinkaan tule koskaan mennä kiikarointietäisyyttä lähemmäs”, Fritze sanoo.

WWF vetoaa Saimaalla liikkuviin, että pötköttäviin norppiin pidetään kiikarointietäisyys. Karvanvaihto voi häiriintyä, jos norpat joutuvat sukeltamaan veteen liian usein ihmisen aiheuttaman häiriön vuoksi.

”Tietojemme mukaan Saimaalla yleistyi viime keväänä ilmiö, jossa ihmiset lähestyivät norppia kuvaamistarkoituksessa. Silminnäkijöiden mukaan myös Norppalivessä köllöttäviä yksilöitä lähestyttiin niin, että nämä joutuivat sukeltamaan. Päädyimme siksi sulkemaan lähetyksen etuajassa, ja tarpeen vaatiessa teemme tänä vuonna samoin.”

Norppalive tarjoaakin turvallisen ja kunnioittavan vaihtoehdon ihailla uhanalaisia saimaannorppia.

Käynnissä kaikkien aikojen livekevät – Luontolivellä jo yli 21 miljoonaa katselua

Norppalive on osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua, joka välittää suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Konsepti sai alkunsa vuonna 2016 nimenomaan Norppalivestä, jonka välitön suursuosio innoitti aloittamaan muitakin livelähetyksiä.

”Haluamme Luontoliven avulla tuoda luonnon ihmisten lähelle. Uskomme ja toivomme ihmisten innostuvan, oppivan ja viihtyvän livelähetysten parissa”, Fritze sanoo.

Luontoliven kamerat ovat taltioineet muun muassa ahman, kalasääsken, kyyn, liito-oravan, metsäpeuran, rupiliskon ja järvilohen elämää. Yhteensä lähetyksiä on katsottu jo yli 21 miljoonaa kertaa.

Parhaillaan eletään kaikkien aikojen livekevättä, sillä käynnissä ovat klassikko-Norppaliven lisäksi supersuosittu sääksikamera ja upouusi Saaristomeren norppalive, joka kuvaa karvaansa vaihtavia itämerennorppia, saimaannorpan merellisiä lähisukulaisia.

WWF toteuttaa Norppaliven yhdessä luontokuvaaja Juha Taskisen, Itä-Suomen yliopiston norppatutkijoiden, Live Eyen ja Pukki Visualsin kanssa. Lisäksi WWF kiittää Metsähallituksen luontopalveluita ja Etelä-Savon ELY-keskusta yhteistyöstä.

Norppalive aukeaa keskiviikkona 11.5. kello 9:30 osoitteessa https://wwf.fi/luontolive/norppalive

Lisätiedot klo 16:30 jälkeen:

Viestintäjohtaja Joonas Fritze, WWF, puh. 040 840 8500

Kuvapyynnöt: Viestinnän asiantuntija Paula Kallio, WWF, paula.kallio@wwf.fi

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi

Tiedotteen lähde WWF

Avainsanat