Saimaannorppa.

Saimaannorppasymposium Joensuussa kokoaa yhteen norppatutkijat ja tiedonkäyttäjät

Kansallisessa saimaannorppasymposiumissa käsitellään laajasti saimaannorpan biologiaa, tutkimusta ja suojelua.

Kaksipäiväiseen symposiumiin 17.-18.11. Joensuussa on ilmoittautunut noin 120 osallistujaa, ja se kokoaa yhteen saimaannorpan tutkimuksen, suojelun ja hallinnon parissa toimivat.

—Tavoitteena on uusimman tutkimustiedon jalkauttamisen lisäksi edistää vuorovaikutusta tutkijoiden ja tutkimustulosten hyödyntäjien välillä. Tutkitun tiedon rooli korostuu erityisesti silloin kun norpansuojelukeskustelu toisinaan polarisoituu. Osallistujakuntaan kuuluukin eri tavoin norpan parissa työskenteleviä, mutta myös norpasta kiinnostuneita kansalaisia ja vapaaehtoisia. Oma tärkeä osansa tapahtumassa on luonnollisesti toimijatahojen tapaaminen livenä pitkän koronaeristyksen ja Teams-kokouksien jälkeen, kertoo yliopistotutkija Mervi Kunnasranta Itä-Suomen yliopistosta.

Nyt järjestettävä symposium on järjestyksessään kolmas; ensimmäinen järjestettiin vuonna 2012 ja viimeksi aihepiirin ympärille kokoonnuttiin vuonna 2016. Tämän vuoden tapaamisen lähemmäs 30 esityksessä nousevat esille uusin tieto norppatutkimuksen ja -suojelun saralla niin Saimaalla kuin lähialueilla.

— Tällä kertaa symposium toimii lisäksi järvinorppien ja ihmisten yhteiseloa vahvistavan CoExist -hankkeen loppuseminaarina. Hankkeessa on edistetty saimaan- ja laatokannorppaan kohdistuvaa Suomen ja Venäjän tutkimusyhteistyötä sekä tiedonvaihtoa. Kuulemmekin kattavasti esityksiä hankkeen tuloksista myös Venäjän osalta, kertoo koordinaattori Marja Niemi.

Symposiumin rahoittajina toimivat Raija ja Ossi Tuuliaisen säätiö sekä Kaakkois-Suomi–Venäjä CBC 2014-2020 ohjelma, jota rahoittavat Euroopan Unioni, Venäjän federaatio ja Suomen tasavalta.

Yliopistotutkija Mervi Kunnasranta, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 371 3408
Koordinaattori Marja Niemi, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 341 3654

Symposiumin ohjelma verkossa: https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/saimaannorppa-symposiumi

Avainsanat