Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Kaija Saranto ja Juhamatti Huusko saivat eHealth-tunnustuspalkinnot

Emeritaprofessori Kaija Saranto ja yhteiskuntatieteiden tohtori Juhamatti Huusko palkittiin telelääketieteen tunnustuspalkinnolla eHealth2023-konferenssissa Vantaalla. Vuosittain jaettava palkinto on tunnustus erityisen ansiokkaasta toiminnasta sähköisen terveydenhuollon ja telelääketieteen parissa.

Kaija Saranto sai tunnustuksen elämäntyöstään Itä-Suomen yliopistossa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan edistämiseksi. Hän on ansioitunut sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon koulutuksen kehittäjänä sekä toiminut asiantuntijana työryhmissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Hän on myös kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu tutkija ja toimii tällä hetkellä kansainvälisen terveystieteiden tiedonhallinnan akatemian (IAHSI) puheenjohtajana.

Saranto on vastannut Suomen kansainvälisesti akkreditoidusta sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksesta ja tutkimuksesta yli 20 vuoden ajan. Hän on myös toiminut aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja johtanut urallaan useita terveydenhuollon tiedonhallinnan tutkimus- ja kehittämishankkeita. Saranto oli mukana perustamassa Suomen ensimmäistä hoidon vaikuttavuuden ja potilasturvallisuuden tutkimuskeskittymää sekä Suomen Joanna Briggs Instituutin yhteistyökeskusta. Hän osallistui Suomen Sairaanhoitajien sähköisten terveyspalvelujen strategiatyöhön ja toimi aktiivisesti mukana liiton myöntämän hoitotyön tiedonhallinnan erityispätevyys -nimikkeen käyttöönotossa.  Professori Saranto on toiminut useissa alan luottamustoimissa Suomessa ja kansainvälisesti.

Juhamatti Huuskolle palkinto myönnettiin väitöskirjastaan ”Tiedontarpeet, tiedonhankinta ja tiedonkäyttö terveysteknologiayrityksissä – johtajien ja regulaatioasiantuntijoiden informaatiokäyttäytyminen”.

Huusko väitteli kesällä 2023 Itä-Suomen yliopistossa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan oppiaineessa. Hänen väitöstutkimuksessaan tarkastellaan lääkintälaiteasetusta (2017/745, MDR) ja terveysteknologian regulaatiota. Tutkimuksessa arvioidaan ja kuvataan Suomessa toimivien terveysteknologiayrityksin tiedontarpeita, tiedon hankkimistapoja ja tiedolla johtamista sekä esitetään suosituksia terveysteknologiayritysten johtajien ja regulaatioasiantuntijoiden informaatiokäyttäytymiseen ja lääkinnällisten laitteiden sääntelyyn liittyen. Kokonaisuudessaan Huuskon väitöstyö edistää tietoutta terveysteknologiasta ja sen kasvavasta merkityksestä terveydenhuollossa.

Tiedote Suomen telelääketieteen ja e-Health seuran verkkosivuilla: https://www.telemedicine.fi/fi/uutiset/kaija-sarannolle-ja-juhamatti-huuskolle-ehealth-tunnustuspalkinnot