Kolin huipulla.

Itä-Suomen yliopiston matkailuliiketoiminnan tutkimus ja koulutus viettävät juhlaviikkoa 15.–17.11.

Viisi vuotta sitten Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella aloittivat opintonsa ensimmäiset kansainvälisen matkailuliiketoiminnan maisteriohjelman opiskelijat. Master’s degree program in Tourism Marketing and Management on ainoa kauppatieteiden maisterin tutkintoon johtava matkailumarkkinoinnin koulutusohjelma Suomessa. Kaksivuotisen ohjelman sisäänotto on kasvanut viidestätoista opiskelijasta nykyiseen kahteenkymmeneen. Tähän mennessä ohjelmasta on valmistunut 38 maisteria, jotka ovat sijoittuneet erinomaisesti työelämään.

Matkailuliiketoiminnan tutkimusryhmä viettää marraskuun puolivälissä juhlaviikkoa, jonka aikana tehdään tunnetuksi sekä matkailuliiketoiminnan koulutusta, mutta myös alan tutkimusta Joensuussa. 15. ja 16. marraskuuta järjestetään puolentoista tunnin mittaiset webinaarit, joissa esitellään kalastusmatkailuun liittyvää tutkimusta (15.11.) sekä matkailualan vastuullisuusviestintään liittyvää tutkimusta (16.11.).

Vaikka maisterikoulutus aloitettiin vasta viisi vuotta sitten, on matkailualan koulutuksella ja myös tutkimuksella pitkät perinteet jo Joensuun yliopiston ajoilta, jolloin Savonlinnan kampuksella Ulla Ritola-Pesonen koordinoi Matkailualan verkostoyliopiston (MAVY) toimintaa. Sadat opiskelijat kaikista suomalaisista yliopistoista suorittivat MAVYn toiminnan aikana monitieteisiä matkailun sivuaineopintoja. Valtion erillisrahoituksen päätyttyä MAVYn toiminta hiipui, ja samoihin aikoihin Savonlinnan kampus suljettiin, jolloin siellä sijainneen Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen toiminnot liitettiin kauppatieteiden laitoksen toimintaan.

Kauppatieteiden laitoksella matkailuliiketoiminnan tutkimusta oli tehty jo 2000-luvun alusta saakka, ja ensimmäinen alan väitöskirja Joensuussa valmistui vuonna 2009, kun nykyinen Oulun yliopiston  brändimarkkinoinnin professori Saila Saraniemi väitteli Suomen matkailubrändin kehittymisestä. Matkailuliiketoiminnasta on väitellyt kaikkiaan kahdeksan tohtoria, viimeisimpänä Esko Sorakunnas asiakkaiden kokemista kansallispuistoelämyksistä.

Juhlaviikko huipentuu kaikille avoimeen seminaariin 17.11.

Juhlaviikon ohjelma huipentuu torstaina 17.11. kaikille avoimeen seminaariin, jossa luodaan katsaus matkailuliiketoiminnan koulutuksen ja tutkimuksen nykytilaan ja sitä edeltäneen Matkailualan verkostoyliopiston historiaan.

– Haluamme nostaa suuren yleisön tietoisuuteen myös sen tosiasian, että Joensuussa voi opiskella matkailuliiketoimintaa käytännössä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakoulun kautta yliopiston maisterikoulutukseen ja jopa tohtoriksi saakka.  Vaikka maisteriohjelma onkin kansainvälinen, on matkailuliiketoiminnan tutkimuksen ja koulutuksen yhteys etenkin itäsuomalaiseen matkailuelinkeinoon, sekä myös muihin koulutusorganisaatioihin tiivis, markkinoinnin ja matkailuliiketoiminnan professori Raija Komppula sanoo.

Seminaaria edeltää opiskelijoiden tapaaminen koulutusohjelman elinkeinoelämän asiantuntijoista koostuvan ohjausryhmän (advisory board) kanssa.

Juhlaseminaarissa kuullaan matkailuliiketoiminnan maisteriohjelmasta valmistuneen maisterin, sekä myös tohtorin puheenvuoro. Paneelikeskustelussa pohditaan, onko luonnosta Itä-Suomen brändiksi, ja miten voisimme erottua muusta Luonto-Suomesta. Keskustelua alustavat professori Saila Saraniemi ja tohtori Esko Sorakunnas.  Paneelikeskusteluun osallistuvat toimitusjohtajat Juha Kivelä PKO, Annamari Kärki Visitkarelia, Ari Vuorentausta Lapland Hotels sekä Mikko Kettunen KaruSurvival. Vaikka Ari Vuorentausta johtaakin nykyisin Lapista lähtöisin olevaa hotelliketjua, tuntee hän Joensuun ja Pohjois-Karjalan hyvin, sillä hän on asunut nuorutensa ja käynyt koulunsa Joensuussa.  Saila Saraniemi toimi myös 2000-luvun alussa silloisessa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa matkailun yliopettajana.

Juhlaviikon ohjelma löytyy osoitteesta https://www.uef.fi/fi/tapahtuma/tourism-marketing-and-management-5-vuotisjuhlaseminaari.

TMM-maisteriohjelmasta, hakijoista, valmistuneista opiskelijoista professori Juho Pesonen, juho.pesonen(at)uef.fi

Seminaarin ohjelmasta professori Raija Komppula, raija.komppula(at)uef.fi

Käytännön järjestelyistä (webinaarit, linkit) tutkijajohtori Jarno Suni, jarno.suni(at)uef.fi

TTM-maisteriohjelman verkkosivut