Ilmakuva järvi- ja metsämaisemasta

Itä-Suomen yliopiston hiilijalanjälki pieneni noin viisi prosenttia vuonna 2021

Itä-Suomen yliopisto pyrkii hiilineutraaliksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Määrätietoinen työ kohti tavoitetta alkoi vuoden 2019 hiilijalanjäljen lähtötason laskennalla keväällä 2020. Laskennasta julkaistiin laaja raportti, jossa avataan kattavasti eri laskentamenetelmiä ja aineistoja.

Tavoitteeseen pääsemiseksi hiilijalanjäljen seuranta on keskeistä. Laskenta suoritetaankin vuosittain ja toistettiin nyt kolmatta kertaa. Vuonna 2021 yliopiston hiilijalanjälki oli noin 11500 tCO2ekv, ja määrä pieneni noin 4,6 prosenttia edellisestä vuodesta. Hiilijalanjäljessä näkyy edelleen selkeästi koronapandemian vaikutukset, sillä matkustuksen ja ravintolapalveluiden päästöt pysyivät yhä alhaisella tasolla.

Vuoden 2021 hiilijalanjäljessä näkyy kuitenkin merkkejä myös yliopiston ja kumppaneiden tekemien toimien vaikutuksista. Etenkin kiinteistöjen kaukolämmön päästöt ovat pienentyneet lämmöntuottajien tekemien toimien ansiosta. Ravintolapalveluiden hiilijalanjäljessä puolestaan näkyi merkkejä kasvisruoan suosion kasvusta sekä siitä, että naudanlihasta on siirrytty ilmastoviisaampiin lihavaihtoehtoihin.

Tarkemman yhteenvedon yliopiston vuosien 2019–2021 hiilijalanjäljen laskennoista löydät pdf-tiedostosta. Lisätietoa Itä-Suomen yliopiston kestävyyden ja vastuullisuuden toimista tavoitat verkkosivuiltamme uef.fi/kestavayliopisto.