Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Itä-Suomen yliopiston hallitukseen uusina jäseninä Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian ja Inklusiivin perustaja Katja Toropainen

Genelecin toimitusjohtaja, tekniikan tohtori Siamäk Naghian ja Inklusiiv-yhteisön perustaja, kauppatieteiden maisteri Katja Toropainen ovat Itä-Suomen yliopiston hallituksen uudet yliopistoyhteisön ulkopuolelta valitut jäsenet kaudelle 2022–2025. Nykyisistä jäsenistä uudelle kaudelle valittiin Lea Ryynänen-Karjalainen ja Jaakko Kiander.

Itä-Suomen yliopiston yliopistokollegio teki päätöksen hallituksen ulkoisista jäsenistä kokouksessaan perjantaina 28. toukokuuta. Aiemmin keväällä kollegio päätti, että hallituksen kokoonpano säilyy kymmenessä myös tulevalla hallituskaudella. Hallituksen yliopistoyhteisön jäsenten vaalit pidetään syksyllä.

Hallituksen uusien jäsenten valinnassa painottuivat niin yhteydet Itä-Suomeen kuin ymmärrys koulutus- ja työperäisen maahanmuuton ja monimuotoisuuden merkityksestä yliopiston menestystekijöinä.

Iisalmessa toimivan, kansainvälisesti arvostetun äänentoistojärjestelmien valmistajan Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian on opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa ja valmistunut tekniikan tohtoriksi vuonna 2001. Iranilaissyntyinen Naghian on korostanut tieteellisen tiedon merkitystä Genelecin menestyksen perustana. Hän on toiminut myös aiemmin Kuopion yliopistosäätiön hallituksen jäsenenä.

Katja Toropainen on toiminut Slush-teknologia- ja kasvuyritystapahtuman pääkuraattorina. Nykyisin Toropainen johtaa perustamaansa Inklusiiv-yhteisöä, joka korostaa monimuotoisuuden merkitystä onnistumisen perustana. Inklusiiv tuottaa tapahtumia, projekteja ja sisältöjä sekä tarjoaa konsultointia ja koulutuksia. Toropainen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri Aalto-yliopistosta.

Yliopiston nykyisen hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen ja varapuheenjohtaja Jaakko Kiander valittiin hallitukseen myös seuraavalle kaudelle.  Ryynänen-Karjalainen toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnan toiminnanjohtajana ja Kiander Eläketurvakeskuksen suunnittelu-, tutkimus- ja tilastotoiminnoista vastaavana johtajana ja johtoryhmän jäsenenä.

– Halusimme hallitun jatkuvuuden ja uusiutumisen hallitukseen. Yliopistokollegio selvitti talven aikana yliopistoyhteisön näkemyksiä hallitukseen halutusta osaamisesta ja verkostoista. Hallitukseen nyt valittujen neljän jäsenen osaaminen ja taustat heijastelevat niin sitoutumista Itä-Suomeen ja sen kehittämiseen, näkemystä hallituksen keskeisimmistä tehtävistä ja nyt uutena painotuksena myös monimuotoisuuden merkityksestä niin toiminnassa kuin myös organisaation menestystekijänä, luonnehtii valintoja yliopistokollegion puheenjohtaja Tero Karjalainen.

Lisätietoja

Tero Karjalainen, yliopistokollegion puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, tero.karjalainen@uef.fi, puh. 040 355 2121

Mikko Laitinen, yliopistokollegion varapuheenjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, mikko.laitinen@uef.fi puh. 050 441 2389