Sovelletun fysiikan opiskelija.

Itä-Suomen yliopiston englanninkieliset maisteriohjelmat ennätyksellisen suosittuja

Koronaviruspandemia ei näytä hillitsevän opiskelijoiden halua hakeutua ulkomaille opiskelemaan, sillä Itä-Suomen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin saapui tänä vuonna ennätysmäärä hakemuksia. Kaikkiaan hakijoita yliopiston 20 englanninkieliseen maisteriohjelmaan oli 1996, mikä on 4,8 % enemmän kuin viime vuonna.  Hakuaika päättyi keskiviikkona 20.1.2021.

– Maisteriohjelmiemme vetovoiman vahvistuminen on pitkäjänteisen kehittämistyön tulosta. Ohjelmista on rakennettu kilpailukykyisiä panostamalla opetuksen laatuun ja systemaattisilla markkinointiponnisteluilla. Menestyksemme kilpailuilla kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla pohjautuu olennaisesti myös yliopiston vahvaan tutkimuksen profiloitumiseen, yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Suosituimmat ohjelmat olivat kauppatieteen alan International Business and Sales Management -ohjelma (300 hakijaa), kansanterveystieteen alan Public Health -ohjelma (299 hakijaa) sekä tietojenkäsittelytieteen alan Information Technology -ohjelma (226 hakijaa). Määrällisesti eniten hakemuksia vastaanotettiin Bangladeshista, Pakistanista ja Suomesta.

Suosituimpien ohjelmien joukossa on yliopiston uusi, monitieteinen kasvatustieteen maisteriohjelma, Master’s Degree Programme in Pedagogy and Teaching for Sustainability, johon saapui kaikkiaan 113 hakemusta. Ohjelmassa perehdytään kasvatukseen, oppimiseen ja opetukseen kestävän kehityksen näkökulmista.

– Uusi ohjelma on merkittävä avaus soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen laitokselle. Ohjelman tavoitteena on vahvistaa osaston kansainvälisyyttä kouluttamalla kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia pedagogisia osaajia. Erilaiset koulutuksia ja opetusta koskevat nopeat muutokset edellyttävät pedagogiikan uudelleen tarkastelua kestävän kehityksen näkökulmasta, ja siihen tässä ohjelmassa pyritään, kasvatustieteen professori ja ohjelman johtaja Sari Havu-Nuutinen kertoo.

– Uusi maisteriohjelma houkutti hakijoita ympäri maailmaa, ja monet heistä ovat kertoneet kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimisen koulutuksessa olevan omassa maassaan lapsenkengissä. Olemme tässä edelläkävijöitä, ja ohjelman profiili on ainutlaatuinen. Uskon, että saamme kasaan motivoituneen ja innostuneen opiskelijajoukon, ohjelman koordinaattori Juuso Loikkanen sanoo.

Maisteriohjelmien markkinointia on kohdennettu erityisesti EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelle. Yliopisto on uusinut hakijoille suunnatut verkkosivunsa sekä ollut aktiivisesti yhteydessä koulutuksesta kiinnostuneisiin läpi vuoden. Kansainvälistä opiskelijamarkkinointia tehtiin poikkeusvuonna myös parinkymmenen virtuaalitapahtuman kautta, joissa haku- ja markkinointiwebinaarien lisäksi uutuutena olivat osallistumiset virtuaalimessuille.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, p. 050 575 1589, tapio.maatta@uef.fi

Kv-maisteriohjelmien hakijamäärät 2021