Nuori tummahiuksinen nainen seisoo käytävällä seinään nojaten ja katsoo hymyillen kameraan.

Haku Itä-Suomen yliopiston 20 englanninkieliseen maisteriohjelmaan alkaa 1.12.

Hakuaika Itä-Suomen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin alkaa tiistaina 1.12.2020. Haku päättyy 20.1.2021. Ohjelmiin voivat hakea sekä suomalaiset että ulkomaalaiset hakijat, joilla on soveltuva alempi korkeakoulututkinto.

Joulukuun alussa avautuvassa haussa on mukana 20 maisteriohjelmaa. Uutena ohjelmana valikoimassa on monitieteinen kasvatustieteen maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Pedagogy and Teaching for Sustainability, jossa perehdytään kasvatuksen sekä oppimisen ja opetuksen lähestymistapoihin edistäen kestävää kehitystä. Itä-Suomen yliopiston kautta haettavien englanninkielisten maisteriohjelmien lisäksi vuodenvaihteen molemmin puolin sijoittuu hakuaika neljään muuhun englanninkieliseen maisteriohjelmaan, joiden toteutukseen Itä-Suomen yliopisto osallistuu, mutta joihin haetaan muiden yliopistojen kautta.

Opiskelua kansainvälisessä ympäristössä ja avaimia työllistymiseen

Yliopiston kansainvälisissä maisteriohjelmissa opiskelee kotimaisille ja kansainvälisille työmarkkinoille suuntaavia osaajia sekä tutkijauralle hakeutuvia opiskelijoita. Vahva tutkimussuuntautuneisuus on esimerkiksi Master’s Degree Programme for Research Chemists -ohjelmassa, vastaavasti mm. tietotekniikan sekä matkailun- ja liiketalouden ohjelmissa on erityisen tiivistä työelämäyhteistyötä. Kaikista ohjelmista on kuitenkin valmistumisen jälkeen mahdollista hakea myös jatko-opintoihin.

Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat edustavat noin 100 eri kansalaisuutta, eli opiskeluympäristö on aidosti kansainvälinen ja se tarjoaa myös erinomaiset mahdollisuudet oman kielitaidon kehittämiseen sekä verkostoitumiseen. Englanninkielisten maisteriohjelmien opetus tapahtuu usein pienissä ryhmissä, Suomen laadukkaimmissa oppimisympäristöissä ja opetustilanteet ovat aidosti vuorovaikutuksellisia. Suomalaisille opiskelijoille englanninkielinen maisteritutkinto on yksi erottuvuustekijä työelämään siirtyessä.

Hakemiseen tarvitaan alempi korkeakoulututkinto

Englanninkielisiin maisteriohjelmiin voivat hakea niin suomalaiset kuin ulkomaalaiset hakijat. Useisiin Itä-Suomen yliopiston ohjelmiin voi hakea myös ammattikorkeakoulututkinnolla, mutta ohjelmakohtaiset vaatimukset kannattaa tarkistaa kunkin maisteriohjelman verkkosivuilta. Myös kevään tai kesän aikana valmistumassa olevat opiskelijat ovat hakukelpoisia, mutta tutkinnon tulee olla valmis ennen opintojen aloittamista. Suurimmassa osassa ohjelmia opinnot alkavat syyskuussa 2021.

Opiskelu on maksutonta suomalaisille sekä kaikille EU- ja ETA-maiden sekä Sveitsin kansalaisille. Muiden maiden kansalaisilta peritään lukuvuosimaksu, jonka suuruus vaihtelee ohjelmittain 8 000 ja 10 000 euron välillä. Nyt valittaville lukuvuosimaksullisille opiskelijoille Itä-Suomen yliopistossa on käytössä osittaisia (50–70 %) apurahoja. Lisäksi ohjelmat voivat myöntää toisena opiskeluvuotena stipendejä, jotka perustuvat opintomenestykseen. Myös Erasmus Mundus -ohjelmissa on tarjolla apurahoja.

Iso osa Itä-Suomen yliopiston englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijoista on ulkomaalaisia opiskelijoita, joten ohjelmien kansainvälisyysaste on kokonaisuutena erittäin hyvä. Yliopisto tähtääkin kansainvälisen toiminnan ja opintotarjonnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Itä-Suomen yliopistossa opiskelee tällä hetkellä noin 850 ulkomaalaista perustutkinto-opiskelijaa, mikä on noin 6 % perustutkinto-opiskelijoiden kokonaismäärästä.

Opinto- ja hakijapalveluiden päällikkö Erja Widgrén-Sallinen, p. 050 355 6004, erja.widgren-sallinen(at)uef.fi

Lisätietoa englanninkielisistä maisteriohjelmista: www.uef.fi/masters