Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Itä-Suomen yliopistolle 9,5 miljoonan euron rahoitus tutkimuksen vahvistamiseksi

Suomen Akatemia on myöntänyt Itä-Suomen yliopistolle 9,5 miljoonan euron rahoituksen yliopiston tutkimusprofiilin vahvistamiseksi. Profiloitumisrahoitusta haettiin 175 miljoonaa euroa, ja rahoitusta myönnettiin yhdeksälle yliopistolle yhteensä 100 miljoonaa euroa.

– Hieno menestyminen kilpaillussa profilointirahoituksessa kertoo, että strategiset valintamme ovat olleet onnistuneita, tutkimusyhteisöillämme on erittäin vahvaa osaamista ja olemme onnistuneet rakentamaan yliopistollemme selkeän, monitieteisyyteen pohjaavan tutkimusprofiilin, rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Nyt saatua kuusivuotista rahoitusta käytetään vahvistamaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta rajojen, liikkuvuuden ja kohtaamisten globaaleihin konteksteihin, translationaalisen lääketieteen multimodaalisiin lähestymistapoihin, sekä ilmastonmuutoksen moninaisiin vaikutuksiin kohdistuvilla tutkimusalueilla.

Arviointipaneeli piti Itä-Suomen yliopiston esittämiä toimenpiteitä merkittävinä ja hyvin konkreettisina. Niiden avulla yliopisto pystyy kirkastamaan tutkimusprofiiliaan sekä parantamaan tutkimuksensa laatua yhteistyössä kotimaisten ja kansainvälisten tutkimuskumppanien kanssa.

Suomen Akatemian profiloitumisrahoituksen tarkoituksena on tukea ja nopeuttaa yliopistojen strategioiden mukaista profiloitumista tutkimuksen laadun kehittämiseksi.

Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 040 728 8057, jukka.monkkonen (a) uef.fi

Suomen Akatemian tiedote