Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Itä-Suomen yliopisto vie suomalaista koulutusosaamista Saudi-Arabiaan

Yliopisto on sopinut koulutusviennistä saudiarabialaisen PreClass-koulutusorganisaation kanssa.

Itä-Suomen yliopisto ja PreClass-koulutusorganisaatio aloittavat yhteistyön, jossa yliopisto jakaa suomalaisen opettajankoulutuksen, koulutusjärjestelmän ja pedagogiikan osaamista saudiarabialaisille opettajille ja varhaiskasvattajille.

Koulutusviennin yhteistyösopimus allekirjoitettiin Riadissa 13.11.2023. PreClass on yksityinen toimija, jonka tavoitteena on koulutuksen kehittäminen Saudi-Arabiassa. Yhteistyö osoittaa, että suomalaisten koulutusosaaminen, osallistava opetus ja monipuoliset oppimisympäristöt kiinnostavat maailmalla.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa kumppanuudessa suomalaisen opettajankoulutuksen ja erityispedagogiikan oppeja saudiarabialaisten opettajien ja varhaiskasvattajien osaamisen nostamiseksi. Yhteistyöhön kuuluu monimuotokoulutusta ja osaamisen jakamista työpajoissa Riadissa.

– Haluamme olla johtava koulutusosaamisen ja oppimateriaalien tarjoaja kaikille ihmisille, myös heille, joilla erilaisia rajoitteita. Toivomme, että kaikilla olisi oikeus laadukkaaseen koulutukseen, ja siksi pyrimme tarjoamaan innovatiivisia ja inklusiivisia ratkaisuja kouluille ja muille koulutusorganisaatioille, sanoo PreClassin toimitusjohtaja Alaa Ali Alsuwilah.

Kansainväliset kumppanuudet opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa ovat merkittäviä Itä-Suomen yliopistolle.

– Yhteistyösopimus PreClassin kanssa on merkittävä avaus Itä-Suomen yliopistolle. Tavoitteena on pitkäkestoinen ja kehittyvä kumppanuus. Sopimus on osoitus siitä, että moniulotteista suomalaista opettajankoulutusta ja pedagogista osaamista halutaan ymmärtää koko laajuudessaan, kertoo koulutusyhteistyöstä vastaava yliopistonlehtori Anssi Salonen Itä-Suomen yliopistosta.