Yhdistetyn urheilija ja kauppatieteiden opiskelija Ilkka Herola.

Itä-Suomen yliopisto palkitsi menestyneitä urheilijaopiskelijoitaan

Itä-Suomen yliopisto on palkinnut stipendeillä kansainvälisesti ja kansallisesti menestyneitä urheilevia opiskelijoitaan. Kaikkiaan palkittavia oli tällä kertaa yli neljäkymmentä.

Itä-Suomen yliopisto sekä Joensuun ja Kuopion alueilla toimivat urheiluakatemiat edistävät opiskelijoiden mahdollisuuksia yhdistää huippu-urheilu ja yliopisto-opinnot.

Yliopisto palkitsee vuosittain stipendeillä menestyneitä urheilevia opiskelijoitaan. Tänä vuonna yliopisto päätti jakaa stipendit 41 urheilevalle opiskelijalle. Palkittavat ovat saavuttaneet kansainvälistä ja kansallista menestystä monessa lajissa, muun muassa hiihdossa, yhdistetyssä, ampumahiihdossa, soudussa, cheertanssissa, jalkapallossa, jääkiekossa, pesäpallossa, yleisurheilussa, suunnistuksessa ja miekkailussa.

– Stipendejä jaetaan opiskelijoille, jotka ovat onnistuneet yhdistämään urheilu- ja opiskelu-uran. Palkittavien määrä on hienosti kasvanut, mikä on meille erittäin myönteinen asia, kertoi akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Palkintotilaisuus järjestettiin tiistaina 5. joulukuuta. Tilaisuudessa urheilijat jakoivat kokemuksiaan huippu-urheilun ja yliopisto-opintojen yhdistämisestä.

Lillehammerin kisareissusta juuri palannut kansainvälisesti menestynyt yhdistetyn urheilija ja kauppatieteiden opiskelija Ilkka Herola on hyvin tyytyväinen urheiluakatemian ja yliopiston yhteistyöhön.

– Olemme saaneet kokoon toimivan joukon akatemiaurheilijoita eri puolilta maata. Meille yhdistetyn urheilijoille on ollut hienoa myös se, että olemme saaneet käyttöön yliopiston laboratorion testaukseen, kertoi Herola.

Itä-Suomen yliopistossa opiskelevat urheilijat ovat eri vaiheissa opintojaan, osa kandidaattiopinnoissa, osa maisteriopintojen lopussa. Huippu-urheilijan opintopolku voi jatkua väitöskirjatutkijaksi saakka: soutajana kansainvälisesti menestynyt, lääkäriksi valmistunut Joel Naukkarinen opiskelee parhaillaan kliinisessä tohtoriohjelmassa ja tekee väitöskirjatutkimusta Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) neurotieteiden parissa.

Itä-Suomen yliopisto ja urheiluakatemiat jatkavat urheilun ja yliopisto-opintojen yhteensovittamista myös Suomen Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen auditointiprosessissa, johon yliopisto ilmoittautui mukaan ensimmäisten korkeakoulujen joukossa. Auditointiin liittyvä itsearviointi toteutetaan lähiaikoina, ja varsinainen auditointi pidetään maaliskuussa 2024.

Palkitut urheilijat Itä-Suomen yliopistossa

Merkittävä kansainvälinen ja kansallinen menestys:

• Ilkka Herola, yhdistetty (kauppatiede)
  • Perttu Hyvärinen, hiihto (metsätiede)
  • Joel Naukkarinen, soutu (kliininen tohtoriohjelma)
  • Meri Kvick, cheertanssi (farmasia)
  • Nina Kärnä, hiihtosuunnistus (farmasia)
  • Inkki Inola, hiihto (oikeustiede)
  • Suvi Minkkinen, ampumahiihto (kauppatiede)
  • Jaakko Paavolainen, miekkailu (oikeustiede)
  • Niko Vuorinen, miekkailu (matematiikka)
  • Saara Yli-Hietanen, pyöräsuunnistus (kasvatustiede)

Muu kansallinen menestys:

• Olli Ahonen, hiihto (kliininen ravitsemustiede)
  • Rasmus Kettunen, jääpallo (hammaslääketiede)
  • Emmi Siren, jalkapallo (yhteiskuntatiede)
  • Oona Siren, jalkapallo (terveyden edistäminen)
  • Vilma Sneck, jääkiekko (liiketaloustiede)
  • Elli Mäkelä, jääkiekko (lääketiede)
  • Veera Pohjala, jääkiekko (lääketiede)
  • Liisa Kastikainen, jääkiekko (kauppatiede)
  • Emilia Kääntä, lentopallo (yhteiskuntatiede)
  • Tuulia Aho, salibandy (yhteiskuntatiede)
  • Ida Haapala, suunnistus (lääketiede)
  • Nelli Westerlund, voimanosto (lääketiede)
  • Annamaija Oinas, yhdistetty (terveystiede)
  • Aada Puranen, kenttäratsastus (farmasia)
  • Emilia Irvankoski, ampumahiihto (kasvatustiede)
  • Veera Laaksoviita, suunnistus (metsätiede)
  • Kaisa Viitala, pesäpallo (kotitalous)
  • Elmeri Purmonen, pesäpallo (kasvatustiede)
  • Hannes Pekkinen, pesäpallo (kotitalous)
  • Simo Lipsanen, yleisurheilu (metsätiede)
  • Noora-Kaisa Keränen, ampumahiihto (oikeustiede)
  • Elisa Mattila, suunnistus (metsätiede)
  • Santeri Örn, yleisurheilu (kauppatiede)
  • Matias Ahtinen, yleisurheilu (metsätiede)
  • Heikki Laitinen, ampumahiihto (kauppatiede)
  • Mia Pentti, uinti (kasvatustiede)
  • Salla Laukkanen, yleisurheilu (kauppatiede)
  • Sanni Pietarinen, painonnostaja (opinto- ja uraohjaus)
  • Aukusti Eerikäinen, uimahyppy (kemia)
  • Ville Forström, curling (erityispedagogiikka)
  • Fanny Grönvall, uinti (yhteiskuntatiede)

Lisätietoja

Tuija Pasanen, opiskelijapalvelun päällikkö, Itä-Suomen yliopisto, tuija.pasanen@uef.fi, p. 044 716 2145

Joensuun urheiluakatemiasta lisätietoa verkossa.

Kuopion alueen urheiluakatemiasta lisätietoa verkossa.

Huippu-urheilijamyönteisestä korkeakoulujen laatumallista lisätietoa verkossa.