Fanny Grönvall.

Fanny Grönvallille Joensuun Urheiluakatemian stipendi

Uimari Fanny Grönvall on saanut Joensuun Urheiluakatemian korkeakouluopiskelijoiden stipendin. Se jaetaan urheilijoille, jotka pystyvät yhdistämään erinomaisesti urheilun, opiskelun ja muun arjen.

Fanny Grönvall edustaa Joensuun Uimaseuraa ja opiskelee Itä-Suomen yliopistossa toista vuotta yhteiskuntatieteitä. Grönvallin arvosanat opiskelussa ovat hyviä, samoin urheilumenestys – lukuvuonna 2022–2023 hän saavutti SM-kisoissa 6. sijan 100 metrin selkäuinnissa, sekä 8. sijan 50 metrin selkäuinnissa.

– On hienoa saada tunnustusta omasta tekemisestä, sekä huomata, että Itä-Suomen yliopisto haluaa tukea urheilun ja opintojen yhdistämistä, Grönvall toteaa.

– Korkeakouluopintojen ja tavoitteellisen urheilun yhdistäminen ei ole aina mutkatonta, mutta järkevän suunnittelun avulla täysin mahdollista. Mielestäni onkin tärkeää kannustaa urheilijoita, jotka tahtovat menestyä kummallakin saralla.

– Joensuun Urheiluakatemialla on pitkä perinteet urheilijoidensa palkitsemisesta, toteaa akatemiakoordinaattori Tarmo Koivuranta.

Vuosi 2022 oli Urheiluakatemian historian menestyksekkäin vuosi. Akatemia on toiminut 20 vuotta ja urheilijoita on ollut yli 500. He ovat saaneet yhteensä 130 SM-mitalia ja seitsemän 7 arvokisamitalia.

Grönvall uskoo, että pystyy hyödyntämään urheilun oppeja myös työelämässä. Paineet opiskelun suhteen ovat hieman erilaiset kuin monella muulla.

– Olen tottunut yhdistämään opiskelun ja urheilun jo nuoresta lähtien. Yliopisto-opintojen aloitus toi toki omat haasteensa. Mutta kun on se fiilis, että vastuu on minulla, osaan hyvin priorisoida asioita, enkä ota stressiä yhden kurssin arvosanoista. Jos kisat ovat tulossa, ei kannata niin kovasti mailaa puristaa siellä koulun puolella.

–  Kun teen opinnoissa kaiken olennaisen, niin tulee varmasti ihan hyvät arvosanat. On tärkeää, ettei polta itseään loppuun, eikä takerru pieniin asioihin.  En kuitenkaan halua luoda kiillotettua kuvaa urheilun ja opintojen yhdistämisestä. Toki vaikeitakin hetkiä ja huonoja treenipäiviä on, mutta pitkässä juoksussa vastoinkäymiset vain kovettavat nahkaa, Grönvall miettii.

Uimareilla kesän alku on kiireistä aikaa, kun pääkisat pidetään alkukesästä. Sen jälkeen kansallinen kausi päättyy, ja heinä-elokuussa pidetään kansainväliset arvokisat.

– Pidän pari viikkoa lomaa, sen jälkeen alkaa omatoimijakso ja elokuussa on taas paluu treeniryhmiin.

– Joensuussa on kaikki mitä tarvitsen. Kivat uintiporukat sekä hyvä tyyppi valmentajana – mahtava meininki koulussa ja uintiporukassa. Poikaystäväni opiskelee myös täällä.  Ilmapiiri tekee äärettömän paljon, Grönvall sanoo.

Fanny Grönvall, fanny.gronvall@gmail.com

Akatemiakoordinaattori Tarmo Koivuranta, p. 050 590 1353, tarmo.koivuranta@joensuu.fi