Nainen pitää UEF-mukia käsissään.

Itä-Suomen yliopisto myönsi 42 ukrainalaiselle opinto-oikeuden – avoimen opinnot maksuttomiksi

Erillistä opinto-oikeutta Itä-Suomen yliopistoon haki 135 henkilöä maaliskuun aikana. Avoimen yliopiston opinnot on avattu maksutta ukrainalaisille.

Itä-Suomen yliopisto avasi maaliskuun alussa erillisen opinto-oikeuden ja apurahan haun ukrainalaisille tutkinto-opiskelijoille äkillisen humanitäärisen kriisin vuoksi. Opinto-oikeutta haki 135 henkilöä, ja heistä 42 ukrainalaista saa opiskelupaikan Itä-Suomen yliopistossa. Valituista kymmenelle myönnetään lisäksi apuraha kattamaan matkustus- ja elinkustannuksia.

– Erillinen opinto-oikeus on nopein ja joustavin tapa tarjota Ukrainasta paenneille mahdollisuus jatkaa yliopisto-opintojaan Suomessa. Hakijoiden määrä osoittaa, että tälle oli tarvetta. Valmistelemme haulle jatkoa huhtikuun aikana, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopisto avaa samalla avoimen yliopiston opintojen tarjontaa maksutta sotaa paenneille ukrainalaisille.

– Lisäämme aktiivisesti englanninkielistä opetustarjontaamme avoimessa yliopistossa vastaamaan myös muuten lisääntyneeseen kysyntään, Jatkuvan oppimisen keskuksen johtaja Tero Karjalainen sanoo.

Erillisen opinto-oikeuden haku oli suunnattu opiskelijoille, joilla on voimassa oleva opinto-oikeus ukrainalaisessa yliopistossa ja Ukrainan kansalaisuus, ja jonka opinnot ovat keskeytyneet sotatoimien vuoksi. Opinto-oikeuden myöntäminen perustui hakijan suoritettujen opintojen soveltuvuuteen Itä-Suomen yliopistossa järjestettäviin opintoihin nähden.

Erillisen opinto-oikeuden saaneilla ukrainalaisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea myöhemmin Itä-Suomen yliopistoon kandidaatti- tai maisteriopintoihin, jos opiskelija täyttää kelpoisuusvaatimukset ja valintaperusteet.

Ukrainalaisten opiskelijoiden opinto-oikeuksia myönnettiin yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan (26), filosofiseen tiedekuntaan (8), luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekuntaan (6) sekä terveystieteiden tiedekuntaan (2). Erillisellä opinto-oikeudella ukrainalaiset opiskelijat voivat suorittaa opintoja Itä-Suomen yliopistossa 31.7.2024 asti. Opinnot järjestetään Itä-Suomen yliopiston kampuksilla Joensuussa ja Kuopiossa.

Yliopisto osoittaa 100 000 euroa ukrainalaisten opiskelijoiden apurahoihin. Apuraha myönnetään kampuksilla opiskeleville kymmenelle opiskelijalle vuoden 2023 heinäkuun loppuun saakka.

Tero Karjalainen, Jatkuvan oppimisen keskuksen johtaja, Itä-Suomen yliopisto, tero.karjalainen@uef.fi

Opintoja koskevia kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen: studysupport@uef.fi.

Lisätietoja Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston maksuttomista opinnoista Ukrainan kansalaisille: https://www.uef.fi/en/open-university-for-ukrainians