Rosmariini kasvaa kampusviljelyssä.

Itä-Suomen yliopisto menestyi kestävän kehityksen GreenMetric-vertailussa – kansainvälinen taso nousi jälleen

Itä-Suomen yliopisto jatkaa hyvällä sijoituksella kansainvälisessä kestävän kehityksen GreenMetric -yliopistovertailussa. Itä-Suomen yliopisto ylsi vertailussa tänä vuonna sijalle 39.

Viime vuonna sijoitus oli viisi sijaa lähempänä kärkeä, mutta tänä vuonna vertailuun osallistuvia korkeakouluja oli vastaavasti lähes 100 enemmän kuin viime vuonna eli yhteensä 1050.

– Itä-Suomen yliopiston sijoitus GreenMetric-vertailussa on edelleen erinomainen. Kilpailu vertailun kärjessä on kasvanut selkeästi, mikä on sinänsä positiivista, sillä se kertoo korkeakoulujen työstä kestävän kehityksen edistämiseksi, muistuttaa kestävän kehityksen asiantuntija Maiju Eskelinen Itä-Suomen yliopistosta.

Itä-Suomen yliopiston kokonaispisteet kasvoivat alemmasta sijoituksesta huolimatta muutamalla sadalla. Itä-Suomen yliopisto sai pisteitä 8650, kun vertailun kokonaispisteet ovat 10000. Viime vuonna 9000 pisteeseen ylsi vain ensimmäiseksi sijoittunut Wageningen yliopisto Alankomaista. Kansainvälisestä tason noususta kertoo sekin, että tällä kertaa yli 9000 pisteeseen pääsi jo neljätoista korkeakoulua eri puolilta maailmaa.

Itä-Suomen yliopisto osallistui UI GreenMetric -rankingiin jo seitsemättä kertaa. Rankingissa maailman yliopistoja vertaillaan sen perusteella, miten ne huomioivat toiminnassaan ympäristövastuun ja kestävän kehityksen. Arviointi tehdään useilla osa-alueilla, kuten energiankäytön ja ilmastonmuutoksen torjunnan, jätteiden käsittelyn, veden käytön, liikenteen ja opetuksen osalta.

Yliopistoilta vaaditaan myös selkeitä näyttöjä toimenpiteistä ja niiden jatkuvasta kehittämisestä. Täydet pisteet Itä-Suomen yliopisto sai jätteiden käsittelyn ja veden käytön arvioinnissa. Itä-Suomen yliopisto on pärjännyt hyvin myös energiankäytön ja ilmastonmuutoksen torjunnan kategoriassa, siinä sijoitus oli viidestoista. Tänä vuonna yliopisto nousi myös opetuksen osalta sadan kärkeen sijoittumalla sijalle 80.

Lisätietoja

Maiju Eskelinen, kestävän kehityksen asiantuntija, Itä-Suomen yliopisto, maiju.eskelinen@uef.fi, p. 050 338 0827