Saastunut oja.

Itä-Suomen yliopisto paransi huimasti sijoitustaan kansainvälisessä kestävän kehityksen vertailussa

Itä-Suomen yliopisto nousi sijalle 33. kansainvälisessä kestävän kehityksen yliopistovertailussa. Edellisellä kerralla sijoitus oli 67. Tällä kertaa vuodesta 2010 asti tehtyyn GreenMetric -rankingiin osallistui kaikkiaan 912 yliopistoa ympäri maailmaa, joka on sen historian suurin määrä. Mukana oli 132 uutta yliopistoa. UEF oli mukana viidettä kertaa.

UI GreenMetric -ranking vertailee yliopistoja sen perusteella, miten ne huomioivat toiminnassaan ympäristövastuun ja kestävän kehityksen. Arviointi tehdään useilla osa-alueilla, joita ovat sijainti ja infrastruktuuri, energiankäyttö ja ilmastonmuutoksen torjunta, jätteiden käsittely, veden käyttö, liikenne sekä opetus. Yliopistoilta vaaditaan eri osa-alueiden arviointiin mukaan myös selkeitä näyttöjä toimenpiteistä ja niiden jatkuvasta kehittämisestä.

Itä-Suomen yliopisto sai tänä vuonna täydet maksimipisteet tai vähintään 75-93 prosenttia täysistä pisteistä viidessä kuudesta mukana olevasta arviointialueesta. Erityisesti jätteiden käsittelyyn, energiankäyttöön ja ilmastonmuutokseen torjuntaan sekä opetukseen liittyvästä vastuullisuudesta yliopisto on saanut vuosittain korkeat pisteet.

Suomalaisista yliopistoista ja ammattikorkeakouluista sadan parhaan joukkoon ylsi Itä-Suomen yliopiston lisäksi Hämeen ammattikorkeakoulu sijalle 35. Tampereen yliopisto oli sijalla 170.

Lisätietoja: Laatukoordinaattori Saila Vaittinen, Itä-Suomen yliopisto, p. 040 564 8985, saila.vaittinen (at) uef.fi

UI GreenMetric –ranking