Itä-Suomen yliopiston liput.

Itä-Suomen yliopisto menestyi kansainvälisessä kestävän kehityksen vertailussa

Itä-Suomen yliopisto saavutti hyvän tuloksen uusimmassa kestävän kehityksen kansainvälisessä QS Sustainability Ranking -yliopistovertailussa. Vertailuun osallistui kaikkiaan 1403 yliopistoa ympäri maailmaa, ja Itä-Suomen yliopisto arvioitiin tässä joukossa sijalle 164.

Suomalaisia yliopistoja vertailuun osallistui kymmenen, joista Itä-Suomen yliopisto oli kolmanneksi paras. Erityisen hyvin Itä-Suomen yliopisto menestyi ympäristöön liittyvän tutkimuksen kategoriassa, jossa yliopisto nousi 50 parhaan joukkoon. Vertailun perusteella ympäristöön liittyvä tutkimus on Itä-Suomen yliopistossa maailmanlaajuisesti huippuluokkaa. Myös terveyteen ja hyvinvointiin liittyvässä luokassa yliopiston sijoitus oli erinomainen (46).

Kansainvälinen QS Sustainability Ranking -vertailu tarkastelee yliopistojen kestävää kehitystä niin koulutuksen, tutkimuksen kuin yliopistojen omien toimien pohjalta. Vertailu perustuu muun muassa yliopistoilta kerättyyn ja validoituun tietoon sekä tutkimuksen tietokannasta kerättyyn dataan.

QS Sustainability Ranking -vertailu järjestettiin nyt toista kertaa. Viime vuoden vertailu oli kevyempi pilottiversio, johon osallistui puolet vähemmän yliopistoja. Nyt päivitetyssä vertailussa yliopistot pisteytetään pääosin niiden ympäristöön liittyvän ja sosiaalisen vaikuttavuuden perusteella. Kummankin painoarvo on 45 prosenttia. Myös yliopistojen hallintoa ja johtamiskulttuuria arvioidaan 10 prosentin painoarvolla.

Lue lisää QS Sustainability Ranking -vertailusta verkkosivuilta.