Kaksi tutkijaa tutkii kasvia valaistussa laboratoriossa.

Itä-Suomen yliopisto lisää jaettujen väitöskirjatutkijoiden paikkoja

Itä-Suomen yliopiston työelämätohtorijärjestelmässä työskentelee ensi vuoden alussa jo noin 60 väitöskirjatutkijaa.

Valtion tutkimuslaitosten ja Itä-Suomen yliopiston yhteinen tohtorikoulutuskokeilu sai liikkeelle kymmenet väitöskirjatutkijan tehtävästä kiinnostuneet. Tutkimuslaitosten ja yliopiston jaettuihin väitöskirjatutkijan paikkoihin saapui ensimmäisessä haussa kesän aikana kaikkiaan 77 hakemusta.

Haku avautui kesäkuussa ja päättyi 14. elokuuta. Väitöskirjatutkijan tehtäviä oli haettavana seitsemään tutkimuslaitokseen yhteensä 28. Eniten hakijoita saapui jaettuihin tehtäviin yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n (22), Luonnonvarakeskuksen (18) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (17) kanssa. Yhteistyössä ovat mukana lisäksi Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteen laitos, Työterveyslaitos ja Geologian tutkimuskeskus. Tehtäviin valituista päätetään yliopiston ja tutkimuslaitosten kesken syyskuun loppuun 2023 mennessä.

Yhteisissä väitöskirjatutkijan tehtävissä päätoiminen väitöskirjatutkimus ja -ohjaus tapahtuu yliopistossa, ja tutkimuslaitos kartuttaa tutkijan taitoja tutkimustyön parissa väitöstutkimuksen ohella. Väitöskirjatutkija solmii työsopimuksen molempien tahojen kanssa. Yhteistyökokeilun ensimmäiset väitöskirjatutkijat aloittavat tehtävissään marraskuussa 2023.

– Olemme Itä-Suomen yliopistossa kehittäneet uudenlaista tohtorinkoulutusmallia edistääksemme tohtoreiden työuria. Työelämätohtorijärjestelmässämme tulee ensi vuoden alussa työskentelemään jo noin 60 väitöskirjatutkijaa, kertoo akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Määtän mukaan kokemukset toisen organisaation kanssa jaetuista väitöskirjatutkijan paikoista ovat olleet myönteisiä, ja yliopisto on edelleen valmis lisäämään jaettuja tehtäviä.

– Aiemmin olemme hakeneet tutkijoita työelämätohtorijärjestelmään kaksi kertaa avoimella haulla ja nyt tutkimuslaitosten kanssa kohdennetulla haulla. Lisäksi olemme parhaillaan rakentamassa useiden organisaatioiden kanssa strategista kumppanuutta tohtorikoulutukseen. Yliopisto on valmis keskustelemaan jaetuista väitöskirjatutkijoiden paikoista kaikkien mallista kiinnostuneiden organisaatioiden kanssa, Määttä sanoo.