Snelmmanian pääaula.

Itä-Suomen yliopisto ja tutkimuslaitokset aloittavat ainutlaatuisen yhteistyön tohtorikoulutuksessa

Seitsemän tutkimuslaitoksen ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyöpilotissa on haettavana 28 väitöskirjatutkijan paikkaa.

Kansalliseen tohtorikoulutukseen rakennetaan uudenlaista toimintamallia valtion tutkimuslaitosten ja Itä-Suomen yliopiston ainutlaatuisessa yhteistyökokeilussa. Ensimmäinen haku tutkimuslaitosten ja yliopiston yhteisiin nelivuotisiin tohtorikoulutuspaikkoihin on avautunut tänään.

Mittavassa yhteistyökokeilussa ovat mukana Itä-Suomen yliopisto sekä valtion tutkimuslaitoksista Luonnonvarakeskus (LUKE), Suomen ympäristökeskus (SYKE), Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Teknologian tutkimuskeskus VTT, Ilmatieteen laitos, Työterveyslaitos (TTL) ja Geologian tutkimuskeskus (GTK).

Yliopisto ja tutkimuslaitokset hakevat kokeilussa väitöskirjatutkijoita yhteisiin tohtorikoulutuspaikkoihinsa. Päätoiminen väitöskirjatutkimus ja -ohjaus tapahtuu yliopistossa, ja tutkimuslaitos kartuttaa tutkijan taitoja tutkimustyön parissa väitöstutkimuksen ohella. Väitöskirjatutkija solmii työsopimuksen molempien tahojen kanssa.

– Itä-Suomen yliopisto on valmistellut tohtorikoulutuksen yhteistyön pilotointia tutkimuslaitosten kanssa kevään 2023 aikana. Haluamme yhteistyöllä laajentaa tutkijoiden urapolkuja ja parantaa tutkijaurien houkuttelevuutta, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Keskitetty haku väitöskirjatutkijan tehtäviin päättyy 14. elokuuta. Edellytyksenä tehtävään on tohtoriohjelmien valintakriteerien mukainen kelpoisuus jatko-opiskelijaksi. Tehtäviä voivat hakea myös tutkimuslaitoksissa nykyisin työskentelevät henkilöt ja yliopiston nykyiset jatko-opiskelijat. Pilotin ensimmäisten väitöskirjatutkijoiden on tarkoitus aloittaa tehtävissään marraskuussa 2023, joissakin tehtävissä tammikuussa 2024.

– Haussa on 9 jaettua väitöskirjatutkijan paikkaa THL:n kanssa, 6 paikkaa LUKEn ja VTT:n kanssa, 3 paikkaa TTL:n kanssa, 2 paikkaa SYKEn kanssa sekä 1 paikka Ilmatieteen laitoksen ja GTK:n kanssa, Tapio Määttä kertoo.

Hakuilmoitukset osoitteessa https://www.uef.fi/fi/avoimet-tyopaikat

Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta(a)uef.fi, p. 050 575 1589

Terhi Kilpi, TKI-ylijohtaja, THL, terhi.kilpi(a)thl.fi , p. 029 524 6006

Antti Asikainen, tutkimusylijohtaja, Luonnonvarakeskus (LUKE), antti.asikainen(a)luke.fi, p. +358295323250