Tekstitarroja lasiseinässä.

Itä-Suomen yliopisto johtavaan rooliin Horizon-rahoitetussa MATILDE-hankkeessa

Itä-Suomen yliopisto on siirtynyt koordinoivaan rooliin Euroopan unionin Horizon 2020 -rahoitetussa MATILDE-tutkimuskonsortiossa. Konsortion edellisenä koordinaattorina toimi Eurac Research -tutkimuskeskus Italiasta.

MATILDEn uudeksi projektikoordinaattoriksi on nimitetty apulaisprofessori Jussi P. Laine Itä-Suomen yliopistosta. Tutkija Andrea Membretti jatkaa konsortion tieteellisenä johtajana osana Itä-Suomen yliopiston tutkimusryhmää. Eurac Research ja Itä-Suomen yliopisto tekevät tiivistä yhteistyötä sujuvan siirtymän ja laadukkaan tutkimuksen toteuttamiseksi.

Kolmivuotinen MATILDE-konsortio tutkii EU:n ulkopuolelta tulevien muuttoliikkeiden kehityspotentiaalia ja vaikutuksia Euroopan maaseudulla ja vuoristoalueilla. Euroopan unionin pinta-alasta valtaosa, 80 prosenttia, on maaseutua, vuoristoseutua ja muuta syrjäseutua.

– Maahanmuuttajista puhutaan ylimalkaisesti yhtenä ryhmänä, ja maahanmuuttoa koskevassa julkisessa keskustelussa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten rooli on ylikorostunut. Turvapaikanhakijat ovat vain yksi ryhmä maahanmuutossa, mutta on myös paljon työperäistä ja perheeseen liittyvää maahanmuuttoa kolmansista maista. Maahanmuuttajat ovat myös resurssi ja voimavara maaseudulla ja syrjäseuduilla. Moni elinkeino pyörii Suomessakin vahvasti maahanmuuttajien panoksella. Kehityspotentiaalia löytyy, ja kun maahanmuuton haasteita ratkaistaan, panos voi olla vahvempikin, muistuttaa Laine.

MATILDE-konsortioon kuuluu 11 tutkimuskumppania ja 13 paikallista yhteistyökumppania kymmenestä Euroopan maasta.

Jussi P. Laine, apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto, jussi.laine@uef.fi, p. 050 433 8252