Jukka Mönkkönen ja Matthias Krieger.

Itä-Suomen yliopisto ja FinVector vahvistavat yhteistyötään

Itä-Suomen yliopisto ja bioteknologiayritys FinVector ovat solmineet aiesopimuksen, jolla ne sitoutuvat pitkäjänteiseen strategiseen kumppanuuteen ja yhteistyön kehittämiseen. Viruspohjaisia geeniterapialääkkeitä valmistava FinVector Oy on osa kansainvälistä Ferring Ventures SA -konsernia. FinVector Oy toimii Kuopion Savilahdessa, jonne valmistuu tänä vuonna uusi ja kategoriassaan maailman suurimpiin lukeutuva geeniterapialääkkeiden tuotantoyksikkö.

–  Sopimus vahvistaa jo ennestään tiivistä yhteistyötä tuomalla siihen lisää suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Yhteistyö maailman johtavan yrityksen kanssa yhdellä vahvimmista aloistamme on meille merkittävää, kertoo terveystieteiden tiedekunnan dekaani Jussi Pihlajamäki.

Kumppanuutta on tarkoitus vahvistaa laajentamalla yhteistyötä tutkimuksesta nyt myös työelämä- ja koulutusyhteistyöhön. FinVector tarjoaa yliopiston opiskelijoille mahdollisuuksia muun muassa opinnäytetöihin ja harjoitteluihin ja tuo työelämänäkökulmaa sekä tutkinto- että täydennyskoulutusten kehittämiseen.

–  Osaava työvoima on toimintamme keskiössä. Toimialamme on hyvin kapea, joten usein kaipaamme spesifiä osaamista. Tällaisia hankkeita on yliopiston kanssa jo käynnissä, kuten esimerkiksi ReguVa-hanke, joka kehittää regulaatio- ja vastuullisuusosaamista. Yhteistyöllä haluamme erityisesti korostaa, että koulutusinstituuttien ja yritysten välisellä aktiivisella dialogilla voimme parantaa työn ja koulutuksen kohtaantoa, kertoo FinVectorin henkilöstöjohtaja Tiina Bies.

Yhteistyötä lisätään myös muun muassa Kuopion kampusekosysteemin kehittämisessä ja alueen houkuttelevuuden edistämisessä.

Sekä FinVectorin että samaan Ferring Ventures SA -konserniin kuuluvan soluterapiaan keskittyvän tutkimus- ja kehitysyhtiön Kuopio Center for Gene and Cell Therapyn (KCT) taustalla on professori Seppo Ylä-Herttualan uraauurtava tutkimustyö. Solu- ja geeniterapia on Itä-Suomen yliopiston kansainvälisesti vahvimpia tutkimusalueita, jolla on merkittävää kilpailtua rahoitusta muun muassa Horisontti Eurooppa -tutkimusohjelmasta. Ylä-Herttuala myös johtaa kansallista biologisten lääkkeiden GeneCellNano-lippulaivahanketta.

Yliopistolla on ennestään Ferring Venturesin kanssa sopimus solu- ja geeniterapian tutkimusyhteistyöstä ja valmistusmenetelmien kehittämisestä. Tutkimusyhteistyö jatkuu tiiviinä Kuopiossa sijaitsevan Kuopio Centre for Gene and Cell Therapyn (KCT) kanssa.

Jukka Mönkkönen, Minna Hendolin, Tiina Bies ja Matthias Krieger.
Rehtori Jukka Mönkkönen, vaikuttavuusjohtaja Minna Hendolin, FinVectorin HR-johtaja Tiina Bies ja toimitusjohtaja Matthias Krieger.