Sopimuksen allekirjoitus.

Dekaani Jussi Pihlajamäki ja Ferring Ventures SA:n hallituksen puheenjohtaja Jean-Frederic Paulsen.

Itä-Suomen yliopiston ja Ferring Ventures SA:n yhteistyö geeni- ja soluterapiatutkimuksissa jatkuu

Itä-Suomen yliopisto on solminut uuden tutkimusyhteistyösopimuksen Ferring Ventures SA:n kanssa.

Geeni- ja soluterapiatutkimuksiin liittyvä yhteistyösopimus edesauttaa uusien geeniterapiavektoreiden tuotannon kehittämistä.  Molemmilla osapuolilla on pitkäjänteistä osaamispohjaa geeniterapeuttisten lääkeaihioiden kehittämisessä, ja 2000-luvun alusta jatkunut yhteistyö on johtanut muuan muassa useisiin potilaskokeisiin eri geeniterapialääkkeillä.

Ferring Ventures SA on yhtiö, jonka omistukseen kuuluvat Kuopiossa sijaitsevat Kuopio Center for Gene and Cell Therapy (KCT) Oy ja FinVector Oy. Tutkimusyhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa liittyy vahvasti etenkin kansallisen virusvektorilaboratorion toimintaan A. I. Virtanen -instituutissa terveystieteiden tiedekunnassa. Tieteellinen yhteistyö edistää molempien osapuolten tavoitteita, kun yliopiston vahvan tutkimusinfrastruktuurin avulla tehtyjä uusia tutkimuslöydöksiä voidaan viedä tarvittaessa nopeasti eteenpäin yritysyhteistyönä.

Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnan dekaanin, professori Jussi Pihlajamäen mukaan yritysyhteistyö on vuosien varrella mahdollistanut myös muun muassa geeniterapiavalmistusmenetelmien kehittämisen huipputasolle yliopistossa ja vahvistanut yliopiston profiilia ja kilpailukykyä EU- ja EAKR-rahoitushauissa.

– Ferring Ventures arvostaa pitkäjänteistä yhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Yhteistyö KCT:n, FinVector Oy:n ja Itä-Suomen yliopiston A.I. Virtanen-instituutin kanssa jatkuu geeni- ja soluterapiatutkimuksessa sekä valmistusmenetelmien kehittämisessä tulevina vuosina, totesi Ferring Ventures SA:n hallituksen puheenjohtaja Jean-Frederic Paulsen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa Kuopiossa.

Itä-Suomen yliopisto: Vastaava tutkija Petri Mäkinen, petri.makinen@uef.fi

KCT: Scientific Director Tuija Kekarainen, Kuopio Center for Gene and Cell Therapy Oy, tuija.kekarainen@kct.fi

A.I. Virtanen -instituutti (AIVI) on tutkimuslaitos, joka vastaa väestön ikääntymisen ja muuttuneiden elintapojen tuomiin globaaleihin terveydellisiin haasteisiin keskittymällä sydän- ja verisuonisairauksien sekä aivosairauksien tutkimukseen.

Ferring Ventures on sijoitus- sekä kehitysomistajayhtiö, joka tukee uraauurtavien innovatiivisten teknologioiden tutkimusta, kehitystä, tuotantoa ja kaupallistamista geeni- ja soluterapioiden alalla.

Kuopio Center for Gene and Cell Therapy (KCT) Oy tekee laadukasta perus- ja translaatiotutkimusta edistyneiden geeni- ja soluterapioiden kehittämiseksi. www.KCT.fi

FinVector Oy on maailman johtava cGMP-kehittäjä ja viruspohjaisten geeniterapiatuotteiden valmistaja. FinVector on rakentanut laajan valikoiman geeniterapiatuotteita ja valmistustekniikoita Kuopiossa sijaitsevista, huippuluokan täysin lisensoiduista GMP-tuotantolaitoksista. FinVectorilla on FIMEA/EMA:n lupa geeniterapiatuotteiden tuotantoon kliinisiin sekä kaupallisiin toimituksiin.   www.finvector.com