Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Itä-Suomen korkeakoulut yhteistyöhön koulutusviennin edistämisessä

Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Karelia-ammattikorkeakoulu ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on edistää kolmen korkeakoulun yhteistä koulutusvientiä. Yhteistyön nähdään tuovan mahdollisuuksia koulutusviennin liikevaihdon ja kannattavuuden kasvuun.

—Korkeakoulumme muodostavat yhdessä vahvan toimijan kansainvälisillä markkinoilla. Yliopiston tieteellinen ja tutkimukseen perustuva koulutus yhdistettynä ammattikorkeakoulujen soveltavaan ja työelämälähtöiseen koulutukseen luo sellaista tarjontaa, jolle on maailmalla kysyntää, toteaa akateeminen rehtori Tapio Määttä Itä-Suomen yliopistosta.

Kaikki kolme korkeakoulua ovat jo tehneet tahoillaan koulutusvientiä, mutta yhteistyön nähdään tuovan uusia mahdollisuuksia ja uskottavuutta toimintaan.

—Kun kokoamme kolmen talon tarjoamat referenssit ja osaajapoolit yhteen, voimme nopeammin reagoida avautuviin koulutusviennin mahdollisuuksiin, kertoo Savonian rehtori Mervi Vidgrén.

—Luomme yhteisen palvelutuoteportfolion sekä rakennamme yhteisiä tuotekokonaisuuksia. Meillä on laajaa koulutuksellista yhteistyötä jo muun muassa ICT- ja biotalouden erikoistumiskoulutuksen tahoilta. Yksi maailmalla kiinnostusta herättävistä teema-alueista on opettajankoulutus, aina varhaiskasvatuksesta jatkuvan oppimisen palveluihin.

Koulutusviennin lisäksi yhteistyötä vahvistetaan kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoimisessa Itä-Suomen alueelle. Tavoitteena on saada oppilaitoksiin merkittävästi enemmän kansainvälisiä opiskelijoita, ja saada heitä myös enemmän työllistymään ja jäämään Itä-Suomeen opintojensa jälkeen.

—Osaajapula on jo erittäin suuri haaste alueellamme. Kansainvälisten osaajien saamiseen ja alueelle integroitumiseen panostaminen korkeakoulujen yhteistyössä on siksi tärkeä satsaus alueemme elinvoiman näkökulmasta, kommentoi puolestaan Karelian rehtori Petri Raivo.

—Voimme tarjota laadukkaita kansainvälisiä koulutuspalveluja ja mahdollisuuksia laajempiin opintopolkuihin esimerkiksi hoitajien koulutuksessa tai kansainvälisessä liiketaloudessa. Voimme toteuttaa opintokokonaisuuksia joustavasti siten että ne, jotka verkostosta sopivat parhaiten koulutusta toteuttamaan, ovat kulloinkin mukana projektissa.

Ensimmäiset verkoston koulutusprojektit on jo toteutettu ja tulokset ovat erittäin lupaavia. Näyttöön perustuva lääketieteen opintojakso kiinalaiselle partneriyliopistolle on konkreettinen esimerkki teorian, tutkimuksen ja työelämärelevanssin yhdistämisestä ja suomalaisesta osaamisesta.

Kansainvälisten asioiden johtaja Riikka Pellinen, Itä-Suomen yliopisto, riikka.pellinen (a) uef.fi
Kansainvälisyysjohtaja Virpi Laukkanen, Savonia-ammattikorkeakoulu, virpi.laukkanen (a) savonia.fi
Kansainvälisten asioiden päällikkö Liisa Timonen, Karelia-ammattikorkeakoulu, liisa.timonen (a) karelia.fi