Tekstitarroja lasiseinässä.

FM Jooseppi Puranen, väitös 19.6.2023: Lähtökohtia uusille hoitomuodoille silmän uudissuonitusta vastaan

Farmasian alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Väitöskirjan tavoitteena oli kehittää pitkävaikutteisempia ja tautialueelle kohdentuvia hoitomuotoja silmän uudissuonitusta vastaan. Silmän takaosan uudissuonitus on yleinen ongelma monissa silmäsairauksissa, kuten silmänpohjan ikärappeumassa. Tällä hetkellä uudissuonituksen aiheuttamia haittoja pyritään ehkäisemään silmän sisään pistettävillä endoteelikasvutekijän estäjillä eli anti-VEGF-lääkkeillä, sillä hoitamattomana sairaudet voivat johtaa näön menetykseen. Anti-VEGF-lääkkeiden heikkoutena on niiden lyhyt vaikutusaika, jonka vuoksi pistokset on toistettava kuukauden tai kahden välein.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Tuloksista ilmeni, että liposomit voivat merkittävästi lisätä pienimolekyylisten lääkkeiden viipymisaikaa lasiaisessa. Havaitsimme myös, että AAV (adeno-associated virus) -välitteinen fuusioproteiini, sVEGFR-2-Fc, estää uudissuonituksen etenemistä hiiren silmässä merkittävästi pidempään kuin potilaiden hoidossa nykyisin käytettävä anti-VEGF-lääke, aflibersepti.

Lisäksi totesimme, että CendR-peptidit kohdentuvat tautialueelle lasiaisannostelun jälkeen ja PL3-peptidin kohdereseptori, tenasiini-c, on lupaava kohde uudissuonituksen hoitoon.

Näiden tutkimusten lisäksi selvitimme, kuinka nopeasti lasiaiseen annosteltavat molekyylit poistuvat hiiren silmästä. Tuloksista ilmeni, että ihmisillä tulisi käyttää noin 60 kertaa suurempia annoksia pienimolekyylisillä yhdisteillä, jotta saavutettaisiin sama lääkealtistus silmän takaosassa kuin hiirillä.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Tulokset tarjoavat uutta tietoa, jota voidaan hyödyntää uusien pitkävaikutteisempien sekä tautialueelle kohdentuvien hoitomuotojen kehittämisessä.

Tutkimus tehtiin professori Arto Urtin johtamassa tutkimusryhmässä.

Filosofian maisteri Jooseppi Purasen väitöskirja Novel therapies with a targeted and prolonged action against choroidal neovascularization (Uudet pitkävaikutteiset ja tautialueelle kohdentuvat lääkkeet silmänpohjan uudissuonituksen hoitoon) tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii professori Hannu Uusitalo Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Arto Urtti Itä-Suomen yliopistosta.

Väitöstilaisuus

Väittelijän kuva