Henri Leinonen.

Akatemiatutkija Henri Leinonen.

Uusi tutkimuslaboratorio etsii lääkkeitä verkkokalvon rappeumiin

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen uusi silmälääketutkimuslaboratorio, Leinonen Retina Laboratory, etsii lääkkeiden uusiokäytöstä nopeita ratkaisuja verkkokalvon rappeumasairauksien hoitoon. Akatemiatutkija Henri Leinonen tuo johtamaansa laboratorioon huippuosaamista post doc- kaudeltaan USA:sta.

Farmasian laitokselta proviisoriksi valmistunut Leinonen väitteli vuonna 2016 tohtoriksi neurotieteen alalta A.I. Virtanen -instituutista. Viisi seuraavaa vuotta vierähti tutkimustyössä USA:ssa, ensin Case Western Reserve -yliopistossa Cleveland, Ohiossa, ja sitten Kalifornian yliopistossa Irvinessa professori Krzysztof Palczewskin tutkimusryhmässä. Leinosen post doc -työn ohjaana toiminut Palczewski on maailman tunnetuimpia verkkokalvotutkijoita. Hänen ryhmänsä keksi ensimmäisen G-proteiinikytkentäisen reseptorin kiderakenteen, kun sauvasolujen pigmentti rodopsiini saatiin kristallisoitua. Aineisto julkaistiin Science-tiedelehdessä vuonna 2000 (1).

Palczewskin tutkimusryhmän lääketutkimusaiheet ovat perustuneet pitkälti G-proteiinikytkentäisten reseptorien toimintaan. Yli kolmasosa kaikista käyttämistämme lääkkeistä vaikuttaa juuri näihin reseptoreihin. – Hiljattain todistimme eläinkoetutkimusten perusteella, että G-proteiinikytkentäiset reseptorit voivat sopia lääkehoitokohteeksi myös verkkokalvorappeumissa, joihin ei tällä hetkellä ole lääkehoitoja, Leinonen kertoo.

Professori Krzysztof Palczewski (vas.) ja Henri Leinonen Case Western Reserve -yliopistolla Clevelandissa Ohiossa syksyllä 2017.
Akatemiatutkija Henri Leinonen ja nuorempi tutkija Katri Vainionpää molekyylibiologian laboratoriossa.
Umair Seemab.
Nuorempi tutkija, bioinformaatikko Umair Seemab selvittelee yksittäisten verkkokalvon solujen geeni-ilmentymäprofiileja. Yksittäissolu-RNA-sekvensoinnilla voidaan tutkia mm. eri solutyyppien geeni-ilmentymän vastetta lääkehoidolle.