UEF-tunnus.

Floro Cubelolle kansainvälinen hoitotyön opettajan palkinto

Väitöskirjatutkija Floro Cubelo Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitokselta on saanut kansainvälisen DAISY Foundationin palkinnon, joka on suunnattu kansainvälisesti koulutetuille, erinomaisille hoitotyön opettajille. Tutkimustyön ohella Cubelo työskentelee Oulun ammattikorkeakoulussa englanninkielisen sairaanhoitajakoulutuksen lehtorina ja tutkintovastaavana. Palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa Suomeen.

Floro Cubelo on työssään kehittänyt ulkomaalaistaustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta ja esittelee tulevassa väitöskirjassaan liikkuvuus- ja kotouttamisohjelmasuunnitelman kansainvälisesti koulutetuille sairaanhoitajille Pohjoismaissa. Hän toimii myös Pohjoismaiden filippiiniläisten sairaanhoitajien yhdistyksen puheenjohtajana.

Palkintopuheessaan Cubelo totesi pitävänsä palkintoa kollektiivisen työn tuloksena.

Hän on suorittanut Itä-Suomen yliopistossa myös kansainvälisen Master of Public Health -tutkinnon. – Olen kiitollinen Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen ja kansanterveystieteen laitoksille erittäin hyvästä koulutuspohjasta. Olette minulle inspiraation lähde ja toivon, että yliopisto antaa jatkossakin mahdollisuuksia ulkomaalaistaustaisille sairaanhoitajille, jotka haluaisivat hakeutua opettajan ammattiin.

DAISY Foundation on kansainvälinen säätiö, joka myöntää sairaanhoitajien työhön liittyviä tunnustuksia ja tutkimusapurahoja. Säätiö on perustettu autoimmuunisairauteen kuolleen J. Patrick Barnesin muistoksi ja kunnianosoitukseksi hoitajien työlle. Cubelon saaman Extraordinary Internationally Educated Nurse Educator -palkinnon säätiö myönsi yhteistyössä Pohjois-Amerikan kansainvälisesti koulutettujen sairaanhoitajien järjestön SIENNAn kanssa.

Floro Cubelo

Floro Cubelo.