Avoimen yliopiston opiskelija Anniina Huttunen.

Avoimen yliopiston opinnot avasivat reitin sosiaalipsykologian tutkinto-opiskelijaksi

Anniina Huttunen löysi itselleen sopivan opintopolun yliopistoon. Vaihtoehtoisia reittejä tutkinto-opiskelijaksi ei tule pelätä, hän muistuttaa.

Vieremäläislähtöinen Anniina Huttunen loi avoimen yliopiston opintojen avulla itsensä näköisen opintopolun sosiaalipsykologian tutkinto-opiskelijaksi Itä-Suomen yliopistoon. Huttunen kiinnostui psykologian opinnoista lukiossa, mutta ylioppilaskirjoitusten jälkeen hän huomasi, että koetilanteet eivät olleet hänen juttunsa. Sen vuoksi hän halusi itselleen sopivamman väylän yliopisto-opintoihin.

– Joillekin pääsykokeet sopivat, mutta omalla kohdallani tiedostin, että pääsykokeet eivät ole minulle ominainen tapa opiskella. Sen vuoksi lähdin tavoittelemaan opiskelupaikkaa avoimen yliopiston kautta. Se opetti, että ei pidä pelätä vaihtoehtoisia reittejä tutkinto-opiskelijaksi. Avoin yliopisto valmistaa hyvin yliopisto-opintoihin ja niiden kautta saa vahvistuksen, onko ala lopulta sopiva itselle, Huttunen kertoo.

Huttunen hakeutui opiskelemaan avoimen yliopiston opintoja Alkio-opistoon Korpilahdelle serkkunsa vinkistä. Hän suoritti psykologiasta avoimen yliopiston mukaiset perus- ja aineopinnot. Opinnot valmensivat Huttusta psykologian pääsykokeisiin tutkinto-opiskelijaksi, mutta valintakoeyritysten jälkeen Huttunen päätti vaihtaa suunnitelmaa ja kiinnostui Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston sosiaalipsykologian opinnoista.

– En tiennyt, että sosiaalipsykologiaa voi opiskella pääaineena yliopistossa ja tutkinto-opiskelijaksi voi päästä avoimen väylän kautta. Kiinnostukseni sosiaalipsykologian opinnoissa tiivistyy aika hyvin psyykkisen hyvinvoinnin osa-alueisiin ja mielenterveyden teemoihin sekä haluuni pyrkiä kerryttämään kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä niin ihmisiä kuin ihmisryhmiä sekä heidän eriäviä lähtökohtia ja taustoja kohtaan, kuvaa Huttunen.

Kahden ja puolen vuoden avoimen yliopiston opintojen jälkeen Huttusesta tuli avoimen väylän kautta sosiaalipsykologian tutkinto-opiskelija Itä-Suomen yliopistoon syksyllä 2022. Avoimen yliopiston opinnot hyväksiluettiin osaksi tutkintoa.

– Sain luettua kaikki suorittamani sosiaalipsykologian opinnot hyväksi tutkinto-opintoihin, myös Jyväskylän yliopiston mukaiset psykologian opinnot luetaan hyväksi sivuaineena kandidaatin tutkintoon. Nyt olen opiskellut myös sosiologiaa ja sosiaalipedagogiikkaa, jotka ovat osoittautuneet todella mielenkiintoisiksi. Ensi keväänä tavoitteeni on lähteä opiskelijavaihtoon Etelä-Koreaan, kertoo Huttunen.

Avoimen opinnot onnistuvat myös yhteistyöoppilaitoksissa

Anniina Huttusen opiskelutarina on oivallinen esimerkki omanlaisesta opintopolusta, jonka avoimen yliopiston opinnot mahdollistavat.

Huttunen suoritti opintoja Alkio-opistossa, joka on yksi Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston pitkäaikaisista yhteistyöoppilaitoksista, jolla on järjestämisoikeus useisiin avoimen opintokokonaisuuksiin. Opetus yhteistyöoppilaitoksissa on yliopiston opetussuunnitelman mukaista, ja opintosuoritukset myöntää Itä-Suomen yliopisto.

Sosiaalipsykologian perus- ja aineopinnot ovat tarjolla avoimessa yliopistossa joustavina verkko-opintoina. Verkko-opintoina suoritettavat opinnot ovat yhteisiä kaikille opiskelijoille. Yhteistyöoppilaitos tarjoaa omille opiskelijoilleen paikallista tukea, neuvontaa ja ohjausta opintoihin. Joissain oppiaineissa yhteistyöoppilaitos voi järjestää myös omaa lähiopetusta.

– Kävimme opistossa ohjatusti ja sisällöllisesti läpi muun muassa kurssien tenttikirjoja. Myös oppimistehtävien kirjoittamiseen sai halutessaan ohjeistusta ja niin sisällöllistä kuin rakenteellista avustusta. Lähitunneille ei ollut kuitenkaan pakko osallistua, jos halusi suorittaa opintoja mieluummin omien aikataulujen mukaan ja itsenäisemmällä otteella. Koin itse ainakin saavani paljon inspiraatiota ja uusia näkemyksiä omiin oppimistehtäviin lähitunneilla käytyjen keskusteluiden ja muiden opiskelijoiden pohdintojen kautta, kertoo Huttunen.

Huttunen kokee Alkio-opiston hyvänä laskeutumisalustana yliopisto-opintoihin.

– Alkio-opistolla pääsin jyvälle, miten avoin yliopisto toimii käytännössä. Sitä kautta sain ensikosketuksen myös yliopistoon. Kun asuin opiston asuntolassa ja kaikki paikat olivat lähellä, arki rullasi aika mukavasti opiskellessa ja kavereiden kanssa.