Mukeja käsissä.

Akatemiatutkijahaussa menestyneille urapolku Itä-Suomen yliopistoon

Itä-Suomen yliopisto panostaa tutkijoiden urapolkuihin ja palkkaa jatkossakin akatemiatutkijahaussa hyvin menestyneitä tutkijoita yliopistotutkijoiksi.

– Hyödynsimme ensimmäisen kerran akatemiatutkijahaun arviointeja omissa rekrytoinneissamme tänä vuonna. Palkkasimme seitsemän haussa hyvin menestynyttä yliopistotutkijaksi. Hyvien kokemusten perusteella päätimme jatkaa toimintamallia, kertoo rehtori Jukka Mönkkönen.

Mönkkösen mukaan toimintamalli keventää tutkijoiden hakupainetta, kun samalla hakemuksella voi hakea useita eri tehtäviä.

– Haluamme tarjota lahjakkaille ja kunnianhimoisille tutkijoille edellytykset kehittää itsenäistä tutkijanuraa, Mönkkönen perustelee.

Tutkijat, jotka hakevat syksyn 2022 haussa akatemiatutkijan tehtävää mutta eivät saa Akatemiasta rahoitusta hakemukselleen, voivat hakea yliopistotutkijan tehtävää Itä-Suomen yliopistosta. Edellytyksenä on, että hakemus saa Akatemian arvioinnissa arvosanan 5 tai 6, ja että akatemiatutkijahakemuksen tutkimuksen suorituspaikka on Itä-Suomen yliopisto.

Yliopisto varautuu rahoittamaan enintään seitsemän kolmevuotista UEF-tutkijaa yliopistotutkijan työsuhteeseen ajalle 1.8.2023–31.7.2026. Menettelystä ohjeistetaan erikseen suoraan kriteerit täyttäviä hakijoita Suomen Akatemian päätösten jälkeen. Päätös UEF-tutkijan tehtäviin valittavista henkilöistä tehdään kesäkuussa 2023.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuspalvelut tarjoavat hakuvalmennusta akatemiatutkijahakijoille kesän ja syksyn 2022 aikana sekä kommentoi akatemiatutkijahakemuksia.

Lisätietoja koulutuksesta tiedekuntien tutkimusrahoituksen koordinaattoreilta:
Filosofinen tiedekunta: Milena Fayt, milena.fayt(at)uef.fi
Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta: Ulla Karhunen, ulla.karhunen(at)uef.fi
Terveystieteiden tiedekunta: Maria Rikala, maria.rikala(at)uef.fi
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta: Katri Kostiainen katri.kostiainen(at)uef.fi