Itä-Suomen yliopiston tietotekniikkapalvelut (Tipa) on yliopistopalveluihin kuuluva IT- ja opetusteknologiapalveluita tuottava asiantuntijayksikkö. Yksikössä työskentelee kuutisenkymmentä eri osaamisalojen IT-asiantuntijaa. Vankan perustan erinomaisille palveluille luovat huippunopea UEF-kampusverkko ja kansallinen FUNET-verkko.
UEF-käyttäjätunnus
Itä-Suomen yliopiston tietojärjestelmiin kirjautumiseen tarvitaan henkilökohtainen UEF-käyttäjätunnus. Käyttäjätunnus ja sen käyttöoikeudet perustuvat opinto-oikeuteen ja/tai henkilöstötietojärjestelmään tallennettuun työsopimukseen. Käyttäjätunnuksen salasana on voimassa puoli vuotta (180 päivää). Kun vaihdat salasanaa, huomioi salasanan vaatimukset.
Käyttäjätunnuksen pystyy aktivoimaan vain kerran UEF-toimintaympäristöön. Jos käyttäjätunnus on olemassa, ohjataan uuden roolin mukaiset käyttöoikeudet olemassa olevalle käyttäjätunnukselle.
Huomioi: Älä koskaan aktivoi toista tunnusta! Jos et muista käyttäjätunnustasi, kirjaudu salasananvaihtoon Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.
Henkilökunnan käyttäjätunnus
Jos sinulla on ollut aiemmin käytössäsi UEF-käyttäjätunnus (henkilökunta, opiskelija, Aducate/Avoin yliopisto-opiskelija tai erilliset haetut käyttäjätunnukset), saat aiemman tunnuksen käyttöösi salasanan vaihdon kautta työsopimuksen astuessa voimaan. Tunnus on tarkistettavissa salasanan vaihdossa kohdasta: My account – Username.
O365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on valmiina käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Käyttöoikeudet
Aiemmin käyttöönotetulle käyttäjätunnukselle lisätään käyttöoikeudet työsopimuksen voimaantullessa. Käyttöoikeuksien voimaantulo edellyttää, että työsopimus on tallennettu henkilöstötietojärjestelmään ja uusi työntekijä on vahvasti tunnistettu.
Käyttöoikeuksien laajuus riippuu tallennetusta työsopimuksesta. Lisätietoja Heimosta.
Käyttöoikeudet päättyvät työsopimuksen päättyessä. Henkilökuntasähköpostia voi kuitenkin käyttää kaksi viikkoa työsopimuksen päättymisen jälkeen.
Uusi käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun työsopimus tallennetaan henkilöstötietojärjestelmään. UEF-tunnukselle lisätään käyttöoikeudet työsopimuksen voimaantullessa. Käyttöoikeuksien voimaantulo edellyttää, että työsopimus on tallennettu henkilöstötietojärjestelmään.
Täydet käyttöoikeudet tunnukselle saa vain vahvasti tunnistettu henkilö. Vahvasti tunnistaminen tapahtuu tunnuksen aktivointiin kirjautumalla Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä joko käymällä palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa, tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Käyttäjätunnuksen aktivointi
Käyttäjätunnuksen aktivointi tapahtuu osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/activate/.
Käyttäjätunnuksen aktivoinnin aikana:
- Hyväksyt käyttösäännöt.
- Tarkistat henkilötietosi ja valitset kutsumanimesi.
- Valitset käyttäjätunnuksesi.
- Asetat tunnukselle salasanan (katso Salasanan vaihtaminen -kohdasta salasanavaatimukset).
- Salasana on voimassa puoli vuotta sen asettamisesta!
- Saat henkilökuntasähköpostiosoitteen perustuen kutsumanimeesi ja sukunimeesi.
- Tarkistat tiedot ja hyväksyt tunnuksen aktivoinnin.
Tunnus on käytettävissä noin tunnin kuluttua aktivoinnista ja sähköposti on käytettävissä noin neljän tunnin kuluessa. Sähköpostiosoitteet ovat henkilökunnalla muotoa: etunimi.sukunimi@uef.fi.
Huomioi, että O365-ympäristöön (esimerkiksi sähköposti ja Heimo-palvelut) kirjautuminen tehdään muodossa: tunnus@uef.fi.
O365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on aktivoitu ja valmis käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Opiskelijan käyttäjätunnus
Opinto-oikeudet alkavat perustutkinto-opiskelijoilla 1.8. tai 1.1. lukukausien alkaessa. Erillisiä opintoja suorittavilla opinto-oikeudet voivat alkaa muinakin aikoina koulutuskohtaisesti. Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoilla opinto-oikeudet riippuvat kurssien aikataulutuksista.
Jos sinulla on ollut aiemmin käytössäsi UEF-käyttäjätunnus (henkilökunta, opiskelija, avoin yliopisto-opiskelija tai erilliset haetut käyttäjätunnukset), saat aiemman tunnuksen käyttöösi salasanan vaihdon kautta, kun opinto-oikeus on voimassa ja olet ilmoittautunut asianmukaisesti. Jos teet ilmoittautumisen opinto-oikeuden alkamisen jälkeen, odota seuraavaan päivään ennen salasananvaihtoa.
Mikäli et muista tunnustasi, voit tarkistaa sen salasanan vaihdossa kohdasta: My account – Username.
O365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on valmiina käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Käyttöoikeudet tutkinto-opiskelijoilla
Aiemmin käyttöönotetulle käyttäjätunnukselle lisätään käyttöoikeudet opinto-oikeuden voimaantullessa. Käyttöoikeuksien voimaantulo edellyttää, että ilmoittautuminen on tehty asianmukaisesti.
Opiskelijan täydet käyttöoikeudet saa vahvasti tunnistettu ja läsnäolevaksi voimassa olevalle opinto-oikeudelle ilmoittautunut opiskelija.
Poissaolevan opiskelijan käyttöoikeuksiin kuuluvat vain Weboodin käyttö ja opiskelijasähköposti. Opiskelijasähköpostia ei kuitenkaan ole käytössä jos ilmoittaudut opiskelupaikan saatuasi suoraan poissaolevaksi.
Käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti valmistuessa:
- Kirjaston etäkäyttöoikeudet ja tulostus heti kun valmistuminen kirjattu opiskelijarekisteriin
- Kampuskoneille kirjautuminen ja salasananvaihto 30 vrk
- Weboodi ja Moodle neljä (4) kuukautta
- Opiskelijasähköposti ja Office 365 kuusi (6) kuukautta
Jos opinto-oikeutesi päättyy (et valmistu) tai unohdat ilmoittautua ilmoittautumisaikojen puitteissa, käyttöoikeutesi päättyvät heti.
Käyttöoikeudet JOK-opiskelijoilla
Täydet käyttöoikeudet saa vahvasti tunnistettu opiskelija opinto-oikeuden ollessa voimassa. Käyttöoikeuksien laajuus riippuu opinto-oikeudesta.
Käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti opinto-oikeuden loppuessa:
- Kirjaston etäkäyttöoikeus heti
- Weboodi, Moodle, salasananvaihto 30 vrk
- Opiskelijasähköposti 60 vrk
Opinto-oikeudet alkavat perustutkinto-opiskelijoilla 1.8. tai 1.1. lukukausien alkaessa. Erillisiä opintoja suorittavilla opinto-oikeudet voivat alkaa muinakin aikoina koulutuskohtaisesti. Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoilla opinto-oikeudet riippuvat kurssien aikataulutuksista.
Uusi käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun opinto-oikeus on tallennettu opiskelijatietojärjestelmään. Uusi opiskelija, jolla ei ole aiemmin ollut käyttäjätunnusta, saa järjestelmän automaattiviestin, kun tunnus on aktivoitavissa. Jos et saa aktivointiviestiä, tarkista, ettei viesti ole ohjautunut sähköpostissasi roskapostiin. Tarkista myös salasanan vaihdolla, onko sinulla sittenkin olemassa oleva UEF-tunnus.
UEF-tunnukselle lisätään käyttöoikeudet opinto-oikeuden tullessa voimaan, ja kun ilmoittautuminen on suoritettu asianmukaisesti.
Täydet käyttöoikeudet tunnukselle saa vain vahvasti tunnistettu henkilö. Vahvasti tunnistaminen tapahtuu tunnuksen aktivointiin kirjautumalla Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä joko käymällä palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa, tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Käyttäjätunnuksen aktivointi
Käyttäjätunnuksen aktivointi tehdään osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/activate/.
Käyttäjätunnuksen aktivoinnin aikana:
- Hyväksyt käyttösäännöt.
- Tarkistat henkilötietosi ja valitset kutsumanimesi.
- Valitset käyttäjätunnuksesi.
- Asetat tunnukselle salasanan (katso Salasanan vaihtaminen -kohdasta salasanavaatimukset).
- Salasana on voimassa puoli vuotta sen asettamisesta!
- Saat opiskelijasähköpostiosoitteen perustuen käyttäjätunnukseesi.
- Tarkistat tiedot ja hyväksyt tunnuksen aktivoinnin.
Tunnus on käytettävissä noin tunnin kuluttua aktivoinnista ja sähköposti on käytettävissä noin neljän tunnin kuluessa. Opiskelijasähköpostiosoitteet ovat muotoa: tunnus@student.uef.fi. Huomioi, että O365-ympäristöön (esimerkiksi sähköposti ja Heimo-palvelut) kirjautuminen tehdään muodossa: tunnus@uef.fi.
O365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on aktivoitu ja valmis käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Vierailija, erilliset haetut käyttäjätunnukset ja käyttöoikeuksien jatkot
Erilliset UEF-tunnukset ja käyttöoikeudet, jotka eivät pohjaudu opiskelijarekisteriin tai henkilökuntajärjestelmään, haetaan Itä-Suomen yliopiston yksiköiden ja laitosten kautta. Ole yhteydessä omaan yksikköösi. Yksityiskohtaisemmat ohjeet yksikölle ulkopuolisten käyttöoikeuksista löytyvät Heimosta.
Käyttöoikeudet UEF-tunnukselle saa vain vahvasti tunnistettu henkilö. Jos sinulle on myönnetty käyttöoikeudet yksikkösi hyväksynnällä, saat UEF-tunnuksen käyttöösi vaihtamalla sen salasanan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta käyttäjänhallinnassa osoitteessa:
https://iam-app.uef.fi/password/. Näet UEF-tunnuksesi käyttäjänhallintaan kirjautuneena kohdassa My account: username.
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, salasanan vaihto on mahdollista palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Salasanan vaihtaminen
Salasanan voi vaihtaa vain oheisilla tavoilla. UEF-tunnuksen salasanaa ei voi vaihtaa Office 365-ympäristön salasananvaihdon kautta. Muista kirjautua Office 365-ympäristöön muodossa tunnus@uef.fi.
Voimassaoleva salasana
Voit kirjautua käyttäjänhallintaan voimassaolevalla tunnuksella ja salasanalla osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/pwd.
Unohtunut, vanhentunut tai toimimaton salasana
Voit vaihtaa unohtuneen, vanhentuneen tai toimimattoman salasanan Suomi.fi-tunnistautumisen avulla osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/password/.
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, salasanan vaihto on mahdollista palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Vaihto kampuksen Windows-työasemalla
UEF-käyttäjätunnuksen salasanan voit vaihtaa helpoiten Windows-työasemalla painamalla ctrl+alt+del ja valitsemalla: Vaihda salasana (Change a password).
Etäkäytössä salasanaa vaihtaessa tulee varmistaa, että yliopiston tietokoneessa on VPN-yhteys päällä.
- Salasanan pituus on 10-16 merkkiä. Työasemalta pystyy asettamaan pidemmänkin salasanan, mutta se ei toimi kaikissa järjestelmissä.
- Salasana ei saa sisältää nimeäsi tai käyttäjätunnustasi tai sen osia.
- Salasanassa ei tule käyttää syntymäaikaasi, sosiaaliturvatunnustasi eikä sen osia.
- Salasanan tulee sisältää kolme merkkityyppiä seuraavista neljästä ryhmästä:
- isot kirjaimet: A-Z
- pienet kirjaimet: a-z
- numerot: 0-9
- erikoismerkit: !@#$%/,.;:-_*=+?
- salasanasi voi siis koostua esimerkiksi isoista kirjaimista, numeroista ja erikoismerkeistä
- Älä käytä skandinaavisia kirjaimia (åäö, ÅÄÖ)!
Kaksivaiheinen tunnistautuminen (Multi-factor authentication, MFA)
Kaksivaiheisen tunnistautumisen (Multi-factor Authentication, MFA) avulla pystytään luotettavasti tunnistamaan yliopiston Office 365-palveluiden käyttäjät ja estämään käyttäjätunnusten kalastelu ja tunnusten väärinkäyttö.
Kirjautuessasi yliopiston ulkopuolisessa verkossa saat pyynnön vahvistaa kirjautumisesi. Esimerkiksi pankkien verkkopankkitunnistautuminen tehdään kaksivaiheisesti: asiakkaan on tiedettävä tunnus, salasana ja hänellä on oltava myös hallussaan tunnuslukulista tai -sovellus.
Älä hyväksy kirjautumispyyntöä, ellet itse ole tehnyt kirjautumista. Vaikka kalastelija saisi tunnuksesi tietoonsa, hän ei pääse kirjautumaan tunnuksillasi, jos et itse hyväksy kirjautumispyyntöä puhelimellasi.
Valitse tunnistautumismenetelmät itsepalveluna. Käyttöönoton tekeminen etukäteen nopeuttaa ensimmäistä kaksivaiheista kirjautumista. Jos tunnistautumismenetelmiä ei valita ennen kaksivaiheisen tunnistautumisen aktivoitumista, asettaminen pakotetaan tekemään aktivoitumisen jälkeen ensimmäisellä kerralla kirjautuessa Office 365-ympäristöön kampuksen ulkoisesta verkosta.
MFA tarjoaa seuraavat tunnistautumisvaihtoehdot:
- Hyväksy kirjautuminen Microsoft Authenticator –sovelluksessa (puhelimen ilmoitus).
- Käytä vahvistuskoodia mobiilisovelluksesta (vaihtuva koodi Microsoft Authenticator-sovelluksessa).
- Saat vahvistuskoodit tekstiviestinä puhelinnumeroosi.
- Saat puhelun puhelinnumeroosi.
Kaikkia tunnistusmenetelmiä ei tarvitse ottaa käyttöön. Aseta ainakin haluamasi puhelinnumero (UEF:n henkilökunnalla ensisijaisesti työpuhelinnumero). Jos työpuhelin ei ole aina mukanasi, aseta myös henkilökohtainen puhelinnumero. Varmista että sinulla on aina toimiva puhelinnumero tai muu tunnistautumismenetelmä asetettuna. Kirjautuaksesi MFA:n asetuksiin sinulla tulee olla toimiva tunnistautumismenetelmä käytössäsi, vahvistamisen voi tehdä vain olemassaolevaa menetelmää käyttäen.
Mobiililaitteiden omat sähköpostisovellukset eivät yleensä toimi MFA:n kanssa, joten suosittelemme Outlook for iOS- tai Outlook for Android -sovelluksen asentamista mobiililaitteeseen. Jos tili on valmiina puhelimessasi, sähköpostiohjelma voi ilmoittaa että sähköpostin käyttö on estetty. Tilin poistaminen ja uudelleen lisääminen auttavat jos laitteen päivitykset ovat ajantasalla.
Luotetut laitteet
Kaksivaiheista tunnistautumista edellytetään, kun kirjaudut Itä-Suomen yliopiston O365-ympäristöön UEF-tietoliikenneverkon ulkopuolella muulla kuin luotetulla laitteella. Tällä hetkellä luotettuja laitteita ovat kaikki ne Windows-koneet, joiden käyttäjillä MFA on otettu käyttöön, jos VPN-yhteys on toiminnassa. Luotetuksi laitteeksi rekisteröity laite ei pyydä kaksivaiheista tunnistautumista jatkossa joka kerta, vaikka VPN ei olisi päällä.
Jos olet juuri aktivoinut UEF-tunnuksesi, voit rekisteröityä MFA-käyttäjäksi noin neljä tuntia aktivoinnin jälkeen.
Valitse tunnistautumismenetelmät itsepalveluna tietokoneella.
Tunnistautuminen on valmiina käyttöön, mikäli sinulla on asetussivulla vähintään yksi tunnistautumismenetelmä valittuna. Voit halutessasi ottaa älypuhelimella käyttöön Microsoft Authenticatorin tunnistautumismenetelmäksi (vahvistuskoodi, ilmoitus). Authenticatoria ei ole pakko ottaa käyttöön, mutta se on helppo tunnistautumismenetelmä arkikäytössä.
Tunnistautuminen on valmiina käyttöön, mikäli sinulla on asetusivulla vähintään yksi tunnistautumismenetelmä valittuna.
Pääset muokkaamaan tunnistautumisasetuksiasi tästä osoitteesta: https://aka.ms/mfasetup. Voit lisätä tai muokata puhelinnumeroita, lisätä Authenticatorin ja muokata ensisijaista tunnistautumistapaa.
"Save/Tallenna"-painike aktivoituu vain, jos teet asetuksiin muutoksia.
Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä IT Servicedeskiin.
Tutustu myös yleisimpiin kysymyksiin ja ongelmiin sekä ratkaisuvaihtoehtoihin (pdf).
Huoltokatkot
Tietotekniikkapalveluiden kuukausittaisten huoltokatkojen tarkoituksena on yleisesti parantaa IT-palveluiden käyttäjäkokemusta ja tietoturvaa. Tietotekniikkapalveluissa tehdään huoltokatkon yhteydessä palvelimiin liittyviä Huolto- ja päivitystoimenpiteitä. Huoltokatkoa vaativat toimenpiteet pyritään tekemään klo 18-24 välisenä aikana.
Ajankohtaisen tilanteen yliopiston tietojärjestelmistä löydät osoitteesta: https://status.uef.fi. Huoltokatkotiedotteet ja tiedotteet yllättävistä katkoista julkaistaan tietotekniikkapalveluiden Yammer-ryhmässä (vaatii UEF-kirjautumisen). Seuraa myös tietotekniikkapalveluita Twitterissä: @UefIt.
Huoltokatkojen ajankohdat vuodelle 2021:
18.1.2021 | 15.2.2021 | 15.3.2021 | 19.4.2021 | 17.5.2021 | HUOM! 14.6.2021 |
Heinäkuussa ei huoltokatkoa | 16.8.2021 | 20.9.2021 | 18.10.2021 | 15.11.2021 | 20.12.2021.
Tietoturva
Mikäli havaitset tai epäilet IT-palvelujen tai tunnuksen väärinkäyttöä, voit jättää siitä ilmoituksen osoitteeseen: abuse@uef.fi. Voit myös ottaa yhteyttä tietoturvallisuudesta vastaaviin, jos epäilet väärinkäytöstä tai haluat kysyä jostakin tietoturvallisuusasioista.
Tietoa tietoturvan ja tietosuojan tilasta Itä-Suomen yliopistossa: UEF-Tietotilinpäätös-2019 (pdf)
- Yliopiston tietoturvasäännöt (Heimo-palvelut, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaohjeet (Heimo-palvelut, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaan liittyvät varoitukset (UEF Yammer, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Lisätietoa Itä-Suomen yliopiston tietosuojasta


Palvelukanavat
Tietotekniikkapalvelut haluaa palvella yliopistoyhteisöä monikanavaisesti ja helposti. Palvelun helppous tarkoittaa vaihtoehtoisia palvelukanavia.
Yliopistoyhteisön käytössä on neljä palvelukanavaa: UEF Asiointipalvelu, chat-palvelu, puhelinpalvelu ja asiakaspalvelupisteet. Tietotekniikkapalvelujen palvelukanavia hoitaa IT Service desk.
Sähköisen asiointipalvelun kautta voit tilata tietotekniikkapalveluiden tuottamia IT-palveluita, pyytää tukea niiden käyttöön ja ilmoittaa mahdollisista häiriöistä. Asiointipalvelun käyttö vaatii UEF-käyttäjätunnuksen.
Siirry asiointipalveluun osoitteessa: https://asiointi.uef.fi.
Chat-palvelussa sinua palvelevat tietotekniikkapalveluluiden asiantuntijat. Heiltä voit kysyä tietotekniikkapalvelujen tarjoamista IT-palveluista. Chat-palvelu löytyy tietotekniikkapalvelujen julkisilta sivuilta ja UEF Asiointipalvelusta. Klikkaa Chat-palvelu ikonia ja aloita keskustelu!
Chat-palvelu on avoinna arkisin klo 9-15 välisenä aikana.
Puhelinpalvelumme numero on: 0294458880.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-15 välisenä aikana.
Joensuun kampus
Carelia 1. kerros, IT Servicedesk ja Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Kuopion kampus
Canthia 2. kerros, Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Joensuun kampus
Itä-Suomen yliopisto, Tietotekniikkapalvelut, PL 111, 80101 Joensuu
Kuopion kampus
Itä-Suomen yliopisto, Tietotekniikkapalvelut, PL 1627, 70211 Kuopio