Amit Bhatnagar

Kohti ympäristöystävällisiä ja kestäviä vedenkäsittelytekniikoita

Amit Bhatnagarin vesikemian professuuriesitelmä verkossa 13.5.

– Vesi ei ole vain välttämätöntä elämälle maapallolla, vaan sillä on myös tärkeä rooli pandemioiden, kuten COVID19:n, ja muiden tautien vastaisessa taistelussa, jotta voidaan säästää ihmishenkiä. Meidän täytyy kehittää entistä ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä vedenkäsittelytekniikoita, sanoo Itä-Suomen yliopiston vesikemian professori Amit Bhatnagar.

Bhatnagar pitää 13.5.2020 professuuriesitelmän aiheesta Going green: Wastewater treatment coupled with resource recovery using microalgae. Tilaisuudessa kuullaan kaikkiaan kahdeksan professuuriesitelmää Kuopion kampukselta. Professuuriesitelmät pidetään verkossa ja ne ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Amit Bhatnagar nimitettiin Itä-Suomen yliopiston vesikemian professoriksi vuoden 2019 huhtikuussa. Hän on aiemmin toiminut Itä-Suomen yliopistossa vesikemian yliopistotutkijana (syyskuu 2014–elokuu 2017) ja apulaisprofessorina (syyskuu 2017–maalikuu 2019). Bhatnagar suoritti tohtorin tutkintonsa kemian alalta Intiassa, Indian Institute of Technologyssa Roorkeessa, vuonna 2003.

– Onnistuin väitöstutkimuksessani käyttämään teräs- ja lannoiteteollisuuden kiinteitä jätteitä muiden teollisuudenalojen jätevesien käsittelyyn. Valmistumiseni jälkeen olin onnekas voidessani jatkaa työtäni veteen liittyvien aiheiden parissa. Toimin tutkijatohtorina Sveitsissä, Intiassa, Etelä-Koreassa, Suomessa, Saksassa, Portugalissa ja Ruotsissa useiden maineikkaiden apurahojen turvin. Tänä aikana ymmärsin, että vesien saastuminen on todella globaali ympäristöongelma: vain sen laajuus vaihtelee paikasta toiseen.

Bhatnagar kiinnostui vesikemiasta jo nuorena asuessaan Roorkeen kaupungissa Ganges-joen kanaalin partaalla Intiassa.

– Lapsuudessani meillä oli harvoin pulaa juomavedestä. Nopea teollistuminen kuitenkin muutti kaiken, ja suurin osa luonnollisista vesivarannoista saastui vain 20–30 vuoden aikana.

Vedellä on suuri merkitys Intian kaltaisessa maassa, jossa 60–70 prosenttia väestöstä saa elantonsa maataloudesta. Puhtaan veden puute on tuhoisaa maanviljelylle, ja myös tulvat ja kuivuudet aiheuttavat yhteiskunnallisia ja taloudellisia vahinkoja, sekä kuolemantapauksia. Nämä tekijät innoittivat Bhatnagaria paneutumaan vesikemiaan ja etenkin siihen, kuinka vettä on mahdollista käsitellä kestävästi ja kustannustehokkaasti – vähävaraisten maiden eduksi.

– Itä-Suomen yliopistossa tutkimukseni keskittyy luonnollisiin vedenkäsittelymenetelmiin ja veden kiertoon kestävän kehityksen ja kiertobiotalouden periaatteiden mukaisesti. Tutkimusryhmäni pyrkii löytämään kestäviä vesiratkaisuja sekä veden käsittelyn, että resurssien talteenoton tiimoilta.

– Yksi teknologinen ratkaisu on käyttää mikrolevää veden puhdistamiseen. Tutkimme erilaisten makean- ja suolaisen veden mikrolevälajien potentiaalia vedenkäsittelyssä, ravinteiden talteenotossa, samanaikaisessa bioenergian tuotannossa sekä leväbiomassasta valmistettavien, korkean jalostusarvon tuotteiden tuotannossa, kuten biomuoveissa ja bioväriaineissa.

Bhatnagarin ryhmä tutkii aktiivisesti myös jätebiomassasta saatavan selluloosan ja biohiilen synteesiä ja käyttöä erilaisten vedessä esiintyvien saasteiden, kuten myrkyllisten raskasmetallien ja lääke- ja väriaineiden, poistamisessa. Ryhmä tutkii myös nanomateriaalien ja nanokomposiittien käyttöä vedenkäsittelyssä.

– Veden säästäminen, jäteveden entistä tehokkaampi kierrätys, uusiin teknologioihin investoiminen sekä sujuvampi yhteistyö eri toimijoiden välillä ovat tärkeitä työkaluja globaalin vesikriisin ratkaisemiseksi. Siksi ei olekaan yhtään liioittelua sanoa, että vesi tulee muokkaamaan tulevaisuuttamme. Tästä syystä on erittäin tärkeää ymmärtää vesikemiaa ja sen luomia mahdollisuuksia vedenkäsittelylle.

Amit Bhatnagar

• Itä-Suomen yliopiston vesikemian professori 1.4.2019–
  • s. 1976 Intiassa
  • PhD (kemia), Indian Institute of Technology (IIT), Roorkee, India, 2003