Valoa

EU ja Japani valitsivat Itä-Suomen yliopiston IMLEX-ohjelman historiansa ensimmäiseksi yhteiseksi maisteriohjelmaksi

Euroopan komissio (EU) ja Japanin opetus-, kulttuuri-, urheilu-, tiede- ja teknologiaministeriö (MEXT) ovat valinneet historiansa ensimmäiset yhteisesti toteutettavat Erasmus Mundus -maisteriohjelmat. Valittuja ohjelmia on ainoastaan kolme ja Itä-Suomen yliopiston (UEF) ja Toyohashin teknillisen korkeakoulun (TUT) koordinoima virtuaalitodellisuuteen liittyvä maisteriohjelma on yksi näistä.

”Nyt valittu ohjelma on nimeltään Master of Science in Imaging and Light in Extended Reality (IMLEX). Sille saatu rahoitus on kolme miljoonaa euroa, jonka Euroopan komissio ja MEXT rahoittavat puoliksi”, kertoo hankkeen vastuullinen johtaja, professori Markku Hauta-Kasari.

Erasmus Mundus -yhteismaisteriohjelmat ovat korkeatasoisia useamman yliopiston järjestämiä kansainvälisiä tutkinto-ohjelmia. Ohjelmille on rahoitus sekä ohjelman järjestämistä että valittujen opiskelijoiden stipendejä varten.

”Myönnetty rahoitus mahdollistaa ohjelman toteuttamisen vuosina 2019-2025. Tämän ajanjakson aikana koulutamme 80 asiantuntijaa virtuaalitodellisuuden alalle”, kertoo Hauta-Kasari ilahtuneena.

”Tässä kaksivuotisessa maisteriohjelmassa aloittaa vuosittain 20 opiskelijaa, joista ensimmäiset aloittavat vuonna 2020 ja tähän rahoitukseen kuuluvat viimeiset opiskelijat valmistuvat vuonna 2025. Jokaisen opiskelijaryhmän opinnot alkavat Joensuussa, jonka jälkeen he jatkavat joko Ranskaan tai Belgiaan. Sen jälkeen he siirtyvät toisen opintovuoden opintoihin Japaniin ja tekevät lopuksi opinnäytetyönsä joko akateemisessa organisaatiossa tai alan yrityksessä”, kuvaa Hauta-Kasari ohjelman kulkua.

Monitieteisen IMLEX-ohjelman opinnoissa yhdistyvät kuvaksi muuttaminen, valaistus ja tietojenkäsittelytiede. Tavoitteena on kouluttaa asiantuntijoita, joilla on vankan teoreettisen osaamisen lisäksi vahva käytännön sovellusosaaminen virtuaalisen todellisuuden alalla. IMLEX-ohjelmassa opiskelijat hyötyvät eurooppalaisesta tutkimusosaamisesta, joka yhdistyy japanilaisen virtuaaliseen todellisuuteen ja robotiikkaan liittyvän tutkimusosaamisen kanssa.

IMLEX-ohjelma toteutetaan neljän yliopiston yhteistyönä, johon UEF:n ja TUT:n lisäksi osallistuvat Université Jean Monnet Saint-Etienne Ranskasta ja KU Leuven Belgiasta. UEF:ssa ohjelma toteutetaan Fotoniikan instituutissa ja tietojenkäsittelytieteen laitoksella. Japanista toteutuksessa ovat mukana kumppanuusyliopistoina Utsunomiyan yliopisto ja Chiban yliopisto. Ohjelmassa on mukana myös alansa johtavia yrityksiä, esimerkiksi Suomesta Process Genius, Dispelix ja Brighterwave, sekä kansainvälinen Nvidia.

”IMLEX-ohjelman saaminen Itä-Suomen yliopistoon on osoitus pitkäjänteisestä yhteistyöstä, jota UEF on tehnyt Japanin kanssa”, kertoo Hauta-Kasari, joka itse on tutkijana asunut Japanissa yli  kaksi vuotta.

Yhteistyö on nyt konkretisoitunut jokapäiväiseksi ja näen tämän monen henkilön ansiona”, hän korostaa.

IMLEX liittyy myös Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaan Fotoniikan tutkimus ja innovaatio (PREIN).

Lisätietoja: professori Markku Hauta-Kasari, puh. 050 4056 231, markku.hauta-kasari (at) uef.fi

Euroopan komission tiedote