Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Webinaarin tavoitteena on tiedottaa EU:ssa meneillään olevista keskeisistä lääkeasioista ja keskustella muutoksista Suomen näkökulmasta. Tilaisuudessa käydään läpi EU:n komission huhtikuussa 2023 julkaiseman eurooppalaisen lääkelainsäädännön keskeiset muutosehdotukset ja tavoitteet. Kuulemme kommenttipuheenvuorot lääkelainsäädännön uudistuksen vaikutuksista Suomelle ja globaalisti lääkeviranomaisen, lääketeollisuuden ja potilaiden näkökulmista.

Lääkelainsäädännön uudistuksen lisäksi webinaarissa kerrotaan Euroopan terveysunionista ja Terveyshätätilanteiden valmiusviraston (HERA) toiminnasta. Osallistujilta toivotaan aktiivista keskustelua ja kysymyksiä alustajille.

Webinaari on suunnattu lääkealan sidosryhmille, kaikille EU:n lääkeasioista kiinnostuneille ja opiskelijoille. Tilaisuuden järjestää Itä-Suomen yliopisto ja Rationaalisen lääkehoidon tutkimusverkosto RATTI.

Ilmoittautumiset pyydetään 6.10. mennessä. Linkki Zoom-yhteydellä osallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla.

12.00 Tilaisuuden avaus & tervetuloa
Professori Katri Hämeen-Anttila, Itä-Suomen yliopisto, farmasian laitos

12.10 Mitä EU:n lääkepaketti pitää sisällään?
Mari Laurén-Häussler, hallitussihteeri, sosiaali- ja terveysministeriö

12.40 Kommenttipuheenvuorot
Anna Siira, johtaja, Fimea
Nadia Tamminen, johtaja, Lääketeollisuus ry
Heikki Bothas, toiminnanjohtaja, Rinnakkaislääketeollisuus ry
Mirjami Tran Minh, erityisasiantuntija, Soste

13.20 Kysymyksiä ja keskustelua

13.40 Tauko

14.00 EU:n muita ajankohtaisia asioita:
Euroopan terveysunioni, ml. EMA:n laajennettu mandaatti ja
Terveyshätätilanteiden valmiusvirasto (HERA)
Ulla Närhi, kansallinen asiantuntija, European Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA)

14.30 Kysymyksiä ja keskustelua

15.00 Tilaisuus päättyy

Muuttuva EU:n lääkelainsäädäntö ja EU:n ajankohtaiset lääkeasiat -webinaarin ohjelma (pdf).

Lisätietoja antaa professori Katri Hämeen-Anttila, Itä-Suomen yliopisto, farmasian laitos, puhelin 040 355 2425, sähköposti katri.hameen-anttila@ uef.fi.