UEFin liput.

Investigative interviewing of suspects: Current and future challenges to good practice

• Jatkuva oppiminen
  • Webinaari
  • Yleisöluento
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
12:00–15:00
Tapahtumapaikka:
Zoom
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston Oikeuspsykologian jatkuvan oppimisen projektin järjestämän englanninkielisen verkkoseminaarin luennoitsija on rikostutkinnan professori Dave Walsh, De Montfort University, oikeustieteen laitos, Leicester.

Lisäksi ohjelmassa kommenttipuheenvuorot poliisin edustajilta sekä keskustelua. Tilaisuus on vuorovaikutteinen, joten kysymykset ovat tervetulleita.

Luentotilaisuus on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Mukaan mahtuu kuitenkin enintään 300 kuulijaa. Luentotallennetta ei tehdä jaettavaksi suurelle yleisölle, vaan se tulee ainoastaan oikeuspsykologiaa opiskelevien käyttöön.

Dave Walsh on rikostutkinnan professorina DeMontfortin yliopistossa, Leicesterissa. Ennen yliopistouraa hän oli ura yli 25 vuoden ajan Yhdistyneen kuningaskunnan eri ministeriöissä, pääosin joko rikostutkijana, tutkintahenkilöstön kouluttajana tai tutkintajohtajana. Hän arvioi, että kaikissa rooleissaan hän käsitteli yli 3000 kuulustelua joko uhrien, todistajien, epäiltyjen tai muiden informanttien kanssa. Vuonna 2011 hän puolusti menestyksekkäästi väitöskirjaansa Leicesterin yliopistossa Isossa-Britanniassa. Väitöskirjassaan hän tutki epäiltyjen haastatteluja. Hän on kirjoittanut tai yhteiskirjoittanut yli 30 akateemista tutkimusartikkelia, kirjaa ja kirjan lukua. Hän oli myös päätoimittaja kahdelle äskettäin vuonna 2016 julkaistulle teokselle, joissa tutkittiin uhrien, todistajien ja epäiltyjen haastatteluja yli 50 maassa.

Hän on esiintynyt yli 200 konferenssissa ympäri maailmaa. Hän jatkaa työskentelyä monien kansainvälisten ammattilaisten kanssa muun muassa Yhdysvalloissa, Sloveniassa, Romaniassa, Malesiassa ja Belgiassa. Hänen tutkimustyönsä käsittelee nyt suurelta osin haastatteluja, joissa tarvitaan tulkkia, ihmiskaupan tutkintaa ja petostapauksia sekä haavoittuvien ihmisten haastatteluja.