Jubilee sparking on blue background

Ihminen, neurotieteet, luonto ja terveys

Ritva Vannisen symposium
  • Juhla
  • Symposium
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Yliopistoyhteisö
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
12:15–15:00
Tapahtumapaikka:
Kuopion kampus, Mediteknia-rakennus, sali MD100
Yliopistonranta 1 B
Lisää kalenteriin:

Radiologian pitkäaikainen professori Ritva Vanninen eläköityi joulukuussa 2022. Mittavan työuran Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä, Itä-Suomen yliopistossa sekä sitä edeltäneessä Kuopion yliopistossa tehnyt Vanninen tunnetaan radiologian opetuksen kansallisena kehittäjänä, moninaisena tutkijana, kansainvälisenä puhujana ja tiedeyhteisön arvostettuna jäsenenä. Tieteellisen työn ohella Vanninen on arvostettu kliinikko sekä järjestövaikuttaja. Vanninen kuuluu Suomen tuotteliaimpiin radiologisiin tutkijoihin, joiden julkaisuluettelo kattaa alkuperäisartikkeleita translationaalisesta tutkimuksesta aina rinta- ja sydänkuvantamiseen ja keinoälyn sovelluksiin. Symposiumin järjestäjinä toimivat Järvi-Suomen radiologikerho sekä Vannisen pitkäaikaiset työnantajat KYS Kuvantamiskeskus ja Itä-Suomen yliopisto. Tilaisuus ei vaadi ennakkoilmoittautumista ja on kuulijoille maksuton.

Kutsumme kaikki kiinnostuneet perjantaina 21.4. Mediteknian auditorioon, Itä-Suomen yliopistolle kuuntelemaan juhlasymposiumia, jonka otsikko on ”Ihminen, neurotieteet, luonto ja terveys”. Kolmetuntisen symposiumin puhujakunta on monipuolinen ja monitieteellinen. Symposiumin aiheet ammentavat Vanniselle tärkeistä arvoista, ympäristöstä, ammatillisuudesta ja terveydestä. Tilaisuuden päätteeksi tarjoamme kuulijakunnalle kakkukahvit.

12:15–12:25 Tilaisuuden avaus
Mikko Taina, vastaava lääkäri, KYS Kuvantamiskeskus, radiologia

12:25–13:00 Neuroradiologiaa 2030-luvulla
Professori Juhana Hakumäki, KYS Kuvantamiskeskus, Itä-Suomen yliopisto

13:00–13:35 Luonto ja mielenterveys; uutta suomalaista tutkimusta
FT, Erikoistutkija Tytti Pasanen, THL

13:35–14:10 Linnut ja kuvaaminen - lääkärin näkökulma
Dosentti Pekka Jaakkola, KYS sydänkeskus

14:10–14:45 Hermoverkoista tutkijaverkkoihin – aivoterveyden avaimia
Professori Miia Kivipelto, Karoliininen instituutti, Tukholma

14:45–15:00 Keskustelua ja tilaisuuden päätös

15:00–16:00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen

Järjestäjätahojen valtuuttamana:
Mikko Taina
vastaava lääkäri vs.
radiologian toimintayksikkö

Yhteyshenkilö: opetuskoordinaattori Anne-Mari Kulhomäki, puhelin 044 711 3316, sähköposti anne-mari.kulhomaki@uef.fi.