Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Hyvinvointialueen palvelut ja rikostaustaisuus: rikosseuraamusasiakkaan palvelujatkumot

Rikosseuraamuslaitoksen ja Itä-Suomen yliopiston V tutkimus- ja verkostoitumispäivä.
  • Seminaari
  • Talous ja yhteiskunta
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Kuopion kampus, Snellmania-rakennus, sali 201, sekä verkossa
Yliopistonranta 1 E
Lisää kalenteriin:

Tällä hetkellä ajankohtaista on sekä Rikosseuraamuslaitoksen uusi organisaatio että sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyminen hyvinvointialueille. Lähtökohtaisesti kaikki palvelut ovat kaikkien rikosseuraamusasiakkaiden, sekä yhdyskuntaseuraamusta että vankeutta suorittavien, saatavilla. Palvelujatkumot vaativat kuitenkin esimerkiksi asiakassuunnitelmien yhteensovittamisen ja palveluiden saavutettavuuden varmistamista. Lisäksi tärkeää on pohtia, milloin palveluja suunnitellessa tulee erityisesti ottaa rikosseuraamukset huomioon.

Päivän kohderyhmänä on kaikki asiasta kiinnostuneet Rikosseuraamuslaitoksen, hyvinvointialueiden, korkeakoulujen, kolmannen sektorin ja muiden palveluntuottajien työntekijät.

Seminaariin voi osallistua joko paikan päällä tai Teams-etäyhteydellä. Tervetuloa!

8.30–9.00 Saapuminen ja kahvitarjoilu

9.00–9.10 Tervetulosanat
Professori, johtaja Timo Toikko, yhteiskuntatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto, ja
Johtaja Juha Parkkisenniemi, Pohjois-Savon rikosseuraamuskeskus

9.10–9.30 Rikosseuraamuslaitoksen uusi organisaatio
Erityisasiantuntija Miika Kaskinen, Rikosseuraamuslaitos

9.30–10.15 Asiakkuussuunnitelmat, palvelujatkumot ja yhteistyö
Johtaja Tuula Tarvainen, Pohjanmaan ja Keski-Suomen rikosseuraamuskeskus
Kommenttipuheenvuoro: yliopisto-opettaja Mia Kilpeläinen, oikeustieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto

10.15–11.00 INSOTE-tutkimushankkeen havaintoja monialaisuudesta:
Vapautuvat vangit ja saavutettavuus asiakas- ja ammattilaisnäkökulmista

Yliopisto-opettaja Vera Virokallio, Tampereen yliopisto Tampereen INSOTE-tutkimushanke
Kommenttipuheenvuoro: YTM, sosiaalityöntekijä Kirsi Kaartinen, Pohjois-Savon hyvinvointialue. Poliisilaitoksella tehtävä sosiaalityö, Kuopion poliisin EET/ Ankkuriryhmä

11.00–12.00 Lounastauko (omakustanteinen)

12.00–12.45 Rikosseuraamuslaitoksen ja hyvinvointialueen yhteiset asiakkaat
Toimialuejohtaja Leena Mämmi-Laukka, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Kommenttipuheenvuoro: sosiaalityöntekijä, tiimivastaava Jonna Mechniakov, Pohjois-Savon hyvinvointialue

12.45–13.15 Kahvitarjoilu ja verkostoituminen

13.15–14.00 Kolmannen sektorin rooli rikostaustaisten asiakkaiden yhdyspintatyössä hyvinvointialueilla
Projektipäällikkö Marja Lähde, Hyvinvointialueet vähentämässä uusintarikollisuutta -koulutushanke, Kriminaalihuollon tukisäätiö
Kommenttipuheenvuoro: YTT, tutkija Lasse Rautniemi, AISAPA-hanke

14.00–14.30 Keskustelu

14.30-14.45 Yhteenveto ja päätössanat
Pohjois-Savon rikosseuraamuskeskuksen johtaja Juha Parkkisenniemi

Lisätietoja antavat Mari Suonio, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen yliopisto, sähköposti mari.suonio@uef.fi ja Miika Kaskinen, erityisasiantuntija, Rikosseuraamuslaitos, sähköposti miika.kaskinen@om.fi.