Logo. jossa eri uskontojen symboleita.

Homosexuality and LGBTQ+ rights from different Christian perspectives

Millaisia näkökulmia kristillisillä kirkoilla ja yhteisöillä on homoseksuaalisuuteen ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksiin? Miten ne näkyvät seurakuntien arjessa? Teologian osasto järjestää aiheeseen syventyvän, kaikelle yleisölle avoimen päiväseminaarin. Aamupäivän akateemisen osuuden kielenä on englanti, iltapäivän paneelikeskustelussa suomi. Seminaari on osa teologian osaston East Meets West -tapahtumien sarjaa.

What kind of perspectives do Christian churches and communities have on homosexuality and LGBTQ+ rights? How are they visible in congregational life? The School of Theology invites audience to take part in a seminar in which these questions are analyzed. The seminar begins with an academic session (in English) and concludes with a pastoral panel discussion (in Finnish). The seminar is part of the East Meets West event series at the School of Theology.
  • Seminaari
  • Yleisötapahtuma
  • Kielet ja kulttuurit
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
10:00–14:00
Tapahtumapaikka:
Agora, AG100
Joensuun kampus
Lisää kalenteriin:

Seminaari keskittyy kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen näkemyksiin homoseksuaalisuudesta ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksista. Aiheetta on mahdollista lähestyä monilta eri suunnilta, erimerkiksi teologan, historian, sosiologian, lainsäädännön ja politiikan näkökulmasta. Tässä seminaarissa pyritään valottamaan ja analysoimaan kristinuskon eri haarojen teologisia ja käytännöllisiä lähtökohtia aiheisiin kuten tasa-arvoinen avioliitto tai seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen rooli seurakuntalaisina, ja niiden yhteiskunnallisia heijastuksia. Seminaari sisältää akateemisia esitelmiä ja pastoraalisia kysymyksiä pohtivan paneelikeskustelun.

The seminar focuses on different Christian approaches to homosexuality and LGBTQ+ rights. The topic can be approached from a variety of angles, for example, theology, history, sociology, law, and politics. This seminar seeks to shed light on how different Christian churches and communities approach topics such as same-sex marriage, or the role of the LGBTQ+ in the congregation. The speakers of the seminar address the topic from academic as well as pastoral perspectives. They reflect upon the theological argumentations behind differing views on homosexuality and LGBTQ+ rights in different Christian denominations, as well as their societal implications.

Tapahtuma järjestetään paikan päällä Joensuussa, mutta esitelmiä ja paneelikeskustelua voi seurata myös etäyhteydellä käyttäen linkkiä Zoom-kokoukseen (yllä).

The seminar takes place on site in Joensuu, but presentations and the panel discussion may also be attended online (use the link to Zoom).

OHJELMA / PROGRAMME

10.00 Opening. Dr Maria Takala-Roszczenko (Assistant Professor and Vice Head of the UEF School of Theology)

Akateeminen osuus / Academic session (englanniksi / in English), chair: Maria Takala-Roszczenko

• 10.05–10.35    Dr Laura Kallatsa (Postdoctoral Researcher, UEF School of Theology), To marry, or not to marry? The attitudes of clergy of the Evangelical-Lutheran Church of Finland towards same-sex marriage