Café Smartin grafiikka.

Tapahtumapaikka:
Yliopiston Vimeo-kanava
Lisää kalenteriin:

Yli 200 suomalaista kuntaa on menettänyt asukkaitaan kahden viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta vain kolmasosa kunnista on hyväksynyt sen. Väen väheneminen ei tarkoita kurjistumista, vaan kunnat voivat väkikadosta huolimatta olla elinvoimaisia ja hyvinvoivia. Tutkimusten perusteella yksi lääke kuntien elinvoiman kehittämiseen on älykäs sopeutuminen. Kunnilta se edellyttäisi paikkaperusteista kehittämistä ja pitkän aikavälin suunnittelua.

Korostuuko talouspuhe liikaa kuntien elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin mittarina? Millä keinoilla vähenevän väestön kunnat selviytyvät ja lisäävät elinvoimaansa? Miten paikalliset vahvuudet käännetään kehittämisen ajureiksi? Mitä haasteita globaalit kriisit tuovat kuntien selviytymiseen, ja millainen Suomi on vuonna 2040 vähenevän väestön alueiden näkökulmasta?

Itä-Suomen yliopiston Café Smart -tiedekahvilassa keskustellaan vähenevän väestön kunnista ja älykkään sopeutumisen mahdollisuuksista torstaina 18.8.2022 klo 14–15. Keskustelu toteutetaan suorana verkkolähetyksenä Vimeo-palvelussa, ja keskusteluun osallistuvat tutkimusjohtaja Petri Kahila ja professori Teemu Makkonen Itä-Suomen yliopistosta sekä Pohjois-Karjalan maakuntajohtaja Markus Hirvonen.

Tiedekahvila on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tervetuloa tutkitun tiedon äärelle!