Agoralta ammattiin - From Campus to Career

Humanistisen osaston Agoralta ammattiin -tapahtumassa tietoa humanistien vahvuuksista ja osaamisesta työelämässä.
  • Yhteistyö
  • Työelämäyhteistyö
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Lisää kalenteriin:

Agoralta ammattiin -työelämätapahtuma tarjoaa tietoa humanistien vahvuuksista ja osaamisesta työelämässä. Kuulet valaisevia uratarinoita ja vinkkejä erottautumiseen työnhaussa. Tilaisuus on suunnattu Itä-Suomen yliopiston humanistiopiskelijoille, mutta kaikki työnhausta kiinnostuneet ovat tervetulleita. Tilaisuus järjestetään Joensuun kampuksella (Agora). Varmista paikkasi ilmoittautumalla tapahtumaan 14.3.2024 mennessä. Tervetuloa!

OHJELMA

Koko päivän: Järjestöjen, osuuskuntien ja muiden työelämätoimijoiden esittelypisteet. Kielet: suomi ja englanti.

I Humanistina työelämään 8.45–9.45 AG100

Humanistinen koulutus avaa tien monenlaisiin töihin. Millaista osaamista humanisti voi työnantajalle tarjota ja millaisia vahvuuksia humanistilla on työhaussa? Näihin kysymyksiin vastaa tutkija ja vapaa kirjoittaja Lotta Aarikka. Entä houkutteleeko mielenkiintoinen ja haastava työ kansainvälisessä työympäristössä? Itä-Suomen yliopiston EU-uralähettiläs Sanni Heinonen kertoo Euroopan unionin monipuolisista työmahdollisuuksista humanisteille.

Puheenvuorot ja materiaalit englanniksi. Keskustelu, kysymykset ja kommentit suomeksi ja englanniksi.

Tauko 9.45 - 10.00

Humanistien uratarinoita 1 10.00–11.00 AG100

Tarinat: Viestinnän asiantuntija ja opettaja Martta Rintanen. Kieli: suomi. Tutkija ja kirjoittaja Lotta Aarikka. Kieli: suomi.

Tauko 11.00 - 12.00

Humanistien uratarinoita 2 12.00–13.00 AG100

Tarinat: Kirjallisuuden kääntäjä David Hackston. Kieli: englanti. Toimittaja, kirjailija ja muusikko Suonna Kononen. Kieli: suomi.

UUSI: CV-klinikka 12.00–13.00 AG104

Kuinka erotut eduksesi työnhaussa ansioluettelon avulla? Millaisesta kokemuksesta kannattaa kertoa? Entä miten esitellä osaamista? Tule CV-klinikalle digitaalisen tai tulostetun CV:n kanssa. Jos sinulla ei vielä ole CV-pohjaa, pelkkä listaus kokemuksesta riittää. Valmistaudu tapaamiseen miettimällä, millaiseen työpaikkaan haluaisit rekrytoitua. Mietitkö muita työelämän polttavia kysymyksiä? Myös niistä voit tulla juttelemaan klinikalle. Klinikalla Kieliasiantuntijat ry:n asiantuntija Taina Ukkola auttaa sinua työelämän koukeroissa. **Huom.! Klinikalla voi pistäytyä myös ilman ennakkoilmoittautumista.**

Tauko 13.00 - 13.15

Työpajat 13.15 - 14.45/30 AG106 & AG102 (samanaikaiset pajat)

13.15–14.45 AG106 Kääntäjämestarit - Tyytyväinen ja hyvinvoiva yrittäjä: Kääntäjämestarit Tiina Kinnunen ja Mili Viita kertovat yrittäjän hyvinvoinnista. Kaksikon esimerkit ovat käännösmaailmasta, mutta samat teemat koskettavat kaikkia yksinyrittäjiä alasta riippumatta ja monilta osin myös muita tietotyöläisiä - eli humanisteja laajasti. Kieli: suomi.

13.15–14.30 AG102 LinkedIn-työpaja: LinkedIn on yksi työnhaun ja ammatillisten verkostojen rakentamisen ja ylläpidon perusedellytyksistä. LinkedIn-työpajassa voit luoda oman profiilin tai päivittää sitä Urapalvelujen asiantuntija Hanna Reinikaisen ohjauksessa. Saat vinkkejä, kuinka alustaa on mahdollista käyttää työnhaun tukena entistäkin tehokkaammin. Ota oma tietokone mukaan. Kieli: suomi ja englanti.

Tauko 14.45/30–15.00

Paneelikeskustelu: Humanistit mullistuvassa maailmassa 15.00–16.00 AG100

Humanistinen koulutus on pitkään antanut valmiuksia monenlaisiin työtehtäviin. Juuri nyt aikaamme leimaavat erilaiset yhteiskunnalliset kriisit, nopea teknologian kehitys ja jatkuva muutos. Millä tavoin nämä mullistukset vaikuttavat humanistien asemaan ja mahdollisuuksiin työelämässä?

Panelisteina Rysky Riiheläinen, Milla Tynnyrinen ja Tiina Ylikahri. Puheenjohtajana toimii Karoliina Keskitalo humanistisen osaston opiskelijatyöryhmästä. Janne "Rysky" Riiheläinen on tekoälyyn perehtynyt markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen sekä tietokirjailija ja kolumnisti. Milla Tynnyrinen on karjalan kielen ja kulttuurin asiantuntija, joka työskentelee kielenelvytyksen parissa. Tiina Ylikahri on kansainvälisen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija, jonka pohjana ovat toimineet venäjän kielen ja kulttuurin opinnot.

Kieli: suomi.

PÄIVITYS 8.3.2024: Ohjelmaan lisätty CV-klinikan tiedot.