Uutiset
10.6.2024
Tapahtumat
10
Kesä
2024
Siirry Ajankohtaista-osioon
Suomeksi
In English
Digitaitojen oppiminen on monimuotoinen prosessi, johon vaikuttavat niin ikäihmisten omat tarpeet ja motiivit kuin yhteiskunnalliset, institutionaaliset ja oppimistilanteiden käytänteisiin liittyvät tekijät.
Tuore tutkimustietoon perustuva Ikääntyvät digiyhteiskunnassa -kirja tarkastelee kriittisesti yhteiskunnan digitalisoitumista ja sitä, miten se vaikuttaa ikäihmisten toimintaan.
Etäopetus on julkisissa keskusteluissa esitetty usein negatiivisessa valossa, mutta etäopetus voi olla oikein suunniteltuna ja toteutettuna toimivaa ja opiskelijoiden oppimista tukevaa.
Nykyinen lainsäädäntö ei nosta oppimisen tuen tavoitteeksi turvata YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa ja vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksessa vahvistetut oikeudet kehitykseen ja osallisuuteen yhdenvertaisesti.
Syyt lasten ja nuorten digitaalisen pelaamisen yhteydessä ilmeneviin raivonpuuskiin ovat hyvin monitahoisia, ja lapset osaavat nimetä niitä hyvin.
Siinä missä oppilaita on aiemmin vaadittu mukautumaan koulunkäynnin vaatimuksiin, sitoutuvat koulut nyt mukautumaan vahvemmin oppilaiden moninaisuuteen.
Urheilulukiolaisten opiskeluun kohdistuva motivaatio ja urheiluun kohdistuva motivaatio ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa.
Itä-Suomen yliopiston koordinoimassa ja Suomen Akatemian rahoittamassa kansainvälisessä ja monitieteisessä tutkimushankkeessa tutkitaan autismikirjon oppilaiden vuorovaikutusta vertaistensa kanssa kouluympäristössä.
Yliopisto-opiskelijoiden parissa tehdyssä tutkimuksessa saatiin tietoa perfektionismiin taipuvaisista opiskelijoista sekä etäopetuksen vaikutuksista opiskelijoiden hyvinvointiin.